Kopenhagen modepoort naar China

dinsdag 03 december 2013

Vorig seizoen gaven we al een voorzet: de Copenhagen Fashion Week ontpopt zich zo langzamerhand tot fashion gateway to China en daarmee misschien wel tot één van de belangrijkste mode-evenementen wereldwijd. Oftewel, Kopenhagen is hard op weg zich te ontwikkelen tot centraal Europees handelscentrum voor Azië. Een interessante ontwikkeling, gezien de gigantische omvang en dito kansen van misschien de allerbelangrijkste emerging market… De wintereditie van CFW vindt plaats van 29 januari tot 2 februari met voorafgaand – op 28 januari – het spetterende Chinese Nieuwjaar. Oftewel… boeken maar!

Chinese partner essentieel

China; met meer dan 1,3 miljard (!) inwoners dé groeimarkt voor Europese labels. Vooruitstrevend in fashion en bovendien gek op Westerse invloeden. Echter, de Aziatische markt betreden is verre van eenvoudig. Steker nog, volgens Gallery CEO Christian Gregersen maakt 95% van de Europese merken geen schijn van kans zonder Chinese partner die kan bemiddelen in de cultuur- en vooral ook verschillen in handelsmentaliteit. Om die reden heeft de organisatie van de Copenhagen Fashion Week vorig jaar besloten een brug te slaan tussen beide werelden en inmiddels kunnen we zeggen… het voorlopige resultaat is niet onverdienstelijk!

Grootste Chinese mode-evenement in Europa

De naderende editie van de CFW belooft een belangrijke te worden. Niet alleen is het aantal Chinese inkopers flink toegenomen, maar ook de Chinese media rukt uit naar de Deense hoofdstad om rechtstreeks verslag te doen van wat modieus Europa te brengen heeft. Wat denk je bijvoorbeeld van ’s werelds grootste omroep CCTV die live verslag komt uitbrengen? Of de Chinese Vogue, Elle, Elle TV, Marie Claire en Harpers Bazaar? En dan hebben we het niet over invloedrijke kranten als China Daily en China Post en ’s werelds grootste persbureau Xinhua News. En wordt er hier in Nederland al flink op los geblogt, in China tikt een beetje blogger al gauw de 20 miljoen (!) volgers aan. En ja, ook zij zijn van de partij tijdens de CFW. Tot slot, ook niet onbelangrijk; een aantal vooraanstaande Chinese investeerders zullen in januari acte de présence geven op de CFW, op zoek naar potentiele Europese merken die willen uitbreiden. Europese merken die op deze manier voet aan de Chinese grond hebben gekregen zijn onder andere J.Lindeberg (50 eigen winkels geopend) en Bruun’s Bazaar (32 nieuwe eigen winkels).

Chinese New Year

Kopenhagen lijkt de aangewezen stad voor deze nobele missie. Niet alleen omdat de stad geografisch het meest gunstig is gelegen ten opzichte van China (afstand en bereikbaarheid; rechtstreekse vluchten vanuit de grote Chinese steden, etc.), maar ook omdat de kennis in huis is, er vele belangrijke contacten zijn gelegd en niet in de minste plaats omdat het aantal Chinese inkopers ieder seizoen toeneemt. De absolute kick-off van Copenhagen Chinese Culture City zal plaats vinden op dinsdag 28 januari 2014, als het Chinese Nieuwjaar groots wordt gevierd in de Deense hoofdstad. Dit bijzondere evenement is onder andere geïnitieerd door Scandinavische ‘grootheden’ als Bestseller, Carlsberg, Georg Jensen, Saxo Bank en natuurlijk de 2 grootste modebeurzen CIFF en Gallery. Daar wil je toch gewoon bij zijn?

Meer informatie vind je op www.gallery.dk of op officiële site van de Copenhagen Fashion Week www.cfw.dk.

Free registration and as a Buyer you are invited to join the Gallery Cocktail & Dinner on Wednesday 28th January REGISTER NOW!