Minder winst voor Tod's

donderdag 14 november 2013

Ondanks forse groei in China en Noord en Zuid Amerika rapporteerde de Italiaanse modegroep in de eerste negen maanden van dit boekjaar een operationele winstdaling van 0,7 procent naar 168 miljoen euro. Dit kwam voornamelijk door de afbouw van de groothandelsactiviteiten in Italië, aldus het bedrijf.

De omzet steeg met 0,4 procent naar 752,6 miljoen euro, terwijl de brutowinst met 199,5 miljoen euro onveranderd bleef vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Het Tod's merk blijft het voornaamste merk van de groep met een omzet van 48,6 miljoen euro, een stijging van 3,1 procent. De omzet bij Hogan daalde met 13,7 procent naar 174,7 miljoen euro als gevolg van het moeizame economische klimaat in Italie, waar het merk het meest actief is. In de rest van Europa en Azie beleefde Hogan echter tweecijferige groei. Het merk Fay boekte een omzetdaling van 26,3 procent naar 45,3 miljoen euro. Het Roger Vivier deed het wederom bijzonder goed met een omzetstijging van 65,7 procent naar 83,2 miljoen euro.

De omzet in Italië daalde gedurende de eerste negen maanden met 18,5 procent naar 260,8 miljoen euro, terwijl de omzet in de rest van Europa met 4,6 procent steeg dankzij gunstige resultaten in Frankrijk en Groot Brittannië. In Noord en Zuid Amerika steeg de omzet met 13,6 procent dankzij forse groei in zowel de retail als groothandel. China en omstreken rapporteerde een omzetstijging van 27,9 procent. China zelf boekte een gestage daling, maar deze werd door forse resultaten in Hongkong, Taiwan en Macau gecompenseerd. In de rest van de wereld steeg de omzet met 9,8 procent.

Per 30 september telt de groep 208 eigen winkels - 16 meer dan een jaar geleden - en 82 franchise verkooppunten, 8 meer dan vorig jaar.