s.Oliver is in beweging

dinsdag 12 november 2013

Terecht trots

De modeomzet in Europa lijkt te herstellen. De totale retail omzet in de zeven grootste markten (België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Groot Brittannië) steeg met 0,5 procent in het tweede kwartaal, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar . De s.Oliver Groep, het familiebedrijf met een miljardenomzet, doet daar zelfs een schepje bovenop en groeide in boekjaar 2012 (exclusief licentie producten) naar een omzet van 1.265 miljard euro, een groei van 5,4% ten opzichte van 2011. De Benelux groep realiseerde in hetzelfde boekjaar zelfs een groei van 6,5%. Ook over 2013 is s.Oliver extreem positief. "Het doel is om de winst met 10 procent te verhogen”, aldus Headquarter CFO Steinhart. Het lifestyle merk wordt inmiddels in 30 landen wereldwijd vertegenwoordigd. Begin 2013 staat de teller op 205 eigen retail stores, 351 partner stores, 2864 shops en 3883 verkooppunten. Partner gerelateerde samenwerkingsconcepten staan bij s.Oliver nog steeds centraal, zo werden er wereldwijd in 2012 maar liefst 49 nieuwe partner stores geopend. Sterke cijfers, maar die ontstaan niet vanzelf, s.Oliver blijft continue investeren in haar mensen, haar partners en het product.

Lifestyle werelden

Zo heeft s.Oliver Benelux afgelopen zomer geïnvesteerd in een nieuwe showroom voor de Belgische en Luxemburgse markt. De oppervlakte is aanzienlijk toegenomen van 925 m2 naar 1200 m2. Voor 2014 staat ook de verbouwing van showroom Almere op de planning. Door deze verbouwingen kunnen de verschillende lifestyle werelden nog beter gepresenteerd worden en voelen de partners zich er steeds meer thuis. De vier lifestyle werelden bestaan uit s.Oliver Casual (men, women, junior en accessoires), QS by s.Oliver (male en female), SIR OLIVER (men en women) en de grote matencollectie Triangle by s.Oliver.

Collecties en positionering

Laten we eerlijk zijn, er is nog werk aan de winkel voor wat betreft het neerzetten van een imago dat overeenkomt met de sterke collecties die s.Oliver de laatste jaren kent. Zowel in diversiteit, kwaliteit als uitstraling, laat s.Oliver anno 2013 collecties zien die vriend en vijand doen verbazen. De feiten liegen er niet om, zoals gezegd groeide het merk in de Benelux, tegen de lijn van de markt in, met 6,5%. Een groei in de collecties zien we ook terug in de introductie van het nieuwste label; SIR OLIVER, dat vanaf januari in de winkels zal liggen. De verwachtingen van dit eigentijdse premium label voor mannen en vrouwen, liggen met name in Duitsland en in de Benelux erg hoog. Fashion tegen betaalbare, concurrerende prijzen, wat kenmerkend is voor alle segmenten van s.Oliver.

Een stabiele factor

Omdat s.Oliver nog altijd een familiebedrijf is, en dus niet beursgenoteerd, hebben partners te maken met een stabiele company, wat rust geeft in roerige tijden. s.Oliver biedt stabiliteit, waardoor er gebouwd kan worden aan doordachte toekomstplannen. Dit familiebedrijf kent dan ook een gezonde mix van de ervaren rotten in het vak en ambitieuze jonge talenten die de mogelijkheid krijgen zich te ontwikkelen.

De mensen achter het merk

Personeel staat bij s.Oliver hoog in het vaandel. Zo biedt s.Oliver al haar 8.000 werknemers de ruimte zich te ontplooien en te groeien, er is ruimte voor trainees en stagiaires en er is een online Career Portal opgezet. Naast de trainingen die s.Oliver in de Benelux voor de verdere ontwikkeling van verschillende verkoopteams blijft organiseren, worden er ook allerlei activiteiten georganiseerd om de teambuilding verder te versterken. Zo is er zelfs vanuit het hoofdkantoor in Duitsland, voor een groot deel van de internationale organisaties van s.Oliver waaronder de Benelux, een sportolympiade opgestart. Na wekelijkse trainingen met collega’s zal er uiteindelijk in 2016 een internationale sportolympiade worden georganiseerd, waar de deelnemende s.Oliver collega’s op een vriendschappelijke maar ook competitieve manier de strijd met elkaar aangaan. Dit alles wederom in het kader “sterke medewerkers zijn goede partners”.

Bekijk hier een aantal filmpjes van de s.Oliver Career Portal:
Isabelle Moens


Nieltje van der Pol