'Een webshop is niet noodzakelijk'

vrijdag 14 maart 2014

Veertien dagen is de webshop van Mexx nu uit de lucht. Het van oorsprong Nederlandse modemerk denkt het wel een jaartje zonder te redden. Beter niets dan een slechte webshop, is hun visie. Niet iedereen begreep de beslissing van het modemerk om pas in 2015 een nieuwe virtuele winkel te openen. 'Laatste stuiptrekkingen van Mexx' en: 'Bizar, probeer in 2015 maar weer eens je klanten en SEO-waarde terug te krijgen', luidden de reacties op Twitter. Is het onmogelijk om in deze tijd een merk te hebben zonder internet winkel?

"We komen liever over een tijdje terug met een platform waar het geweldig is om te winkelen, dan dat consumenten naar een webshop blijven gaan waar we allesbehalve trots op zijn. En uiteindelijk zijn we een modemerk, we maken kleding. We zijn een private equity bedrijf dus we doen geen uitspraken over de omzet, maar e-commerce is geen groot deel van ons bedrijf," zo verduidelijkte Julia Hansen, chief creative officer bij het modemerk de beslissing van Mexx eind vorige maand.

Dirk Mulder, sectormanager food & retail bij het ING Economisch Bureau, zei onlangs al tegen FashionUnited, dat retailers conventionele meningen over ondernemen moeten loslaten. Zoals het hebben van een webwinkel. "De consument van nu is vluchtig en druk. Winkeliers zouden hier meer op moeten inspelen. Door bijvoorbeeld af te wijken van traditionele openingstijden, maar ook door het idee los te laten dat een webshop noodzaak is. Internet is natuurlijk belangrijk, maar social media gebruiken is ook een optie om klanten naar je winkel te krijgen."

Nicole Hoefsmit, eigenaresse van modemerk Anna Scott - momenteel duizend verkooppunten verspreid over vijftien landen - begrijpt de keuze van Mexx . "We kunnen hun stelling, beter geen webshop dan een slechte webshop, zeker onderschrijven," zegt ze. "Een slecht product, en dus ook een slechte webshop, draagt niet bij aan het succes van een merk. Je doet het goed, of je doet het niet. Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een eigen winkel of collectie. Je moet er altijd naar streven om het beste te leveren en te presteren."

Anna Scott en Primark willen voorlopig geen webshop

Het bekendste voorbeeld van een modeformule zonder webwinkel is Primark. Eventjes was de kleding te bestellen via de Britse online winkel Asos, maar Primark was niet tevreden over de verkoop van mode via internet. Asos-directeur Nick Robertson sprak van een 'weergaloze start' en zei dat de betaalbare mode over de digitale toonbank vloog. Volgens de topman was het grootste probleem om de samenwerking winstgevend te maken. Dat komt vooral door de lage prijzen van Primark en de gratis verzending en retournering bij Asos binnen Groot-Brittannië. Martin White, directeur supply chain van Primark beaamt dit. Volgens White kan de keten online geen winst maken, vanwege de lage verkoopprijzen die het bedrijf hanteert. Als daar alle extra kosten voor een online kanaal worden afgetrokken, blijft er niets over.

In Nederland koos modemerk Anna Scott bewust om niet online te verkopen. "We zijn een typische wholesale-organisatie," verklaart Hoefsmit. "Als groothandel hebben wij vanaf de start altijd de focus gehad op het bedienen van de retailer en het grootwinkelbedrijf. De afgelopen jaren zien ook wij natuurlijk de sterke ontwikkeling en opkomst van webshops en de plek die zij innemen als verkoopkanaal om de consument te bedienen. Hiervoor kunnen we onze ogen niet sluiten. "

Het bedrijf ging onlangs samenwerkingen aan met online retailers Zalando, Otto en La Redoute, om toch online vindbaar te zijn. Stefan van Schooten, export manager van Anna Scott: "Met de ontwikkeling van ons klantenbestand, zien we steeds meer retailers die ook, of juist exclusief, kiezen voor het online aanbieden van Anna Scott. Deze samenwerking bevalt ons, tot op heden, beter dan het zelf operationeel beheren van een webshop."

De eigenaresse van Anna Scott vertelt dat haar organisatie er niet op is ingericht om te verkopen aan consumenten. "We hebben voor Anna Scott om die reden ook nog geen eigen fysieke winkels." Van Schooten vult aan: "Het is niet zo dat wij niet onderzoeken wat voor opties we allemaal hebben om online te verkopen, maar op korte termijn zullen wij zelf geen webshop openen. Een webwinkel speciaal voor onze retailers, als service, staat wel op punt van lanceren en zal begin april live gaan. "

Foto's: Anna Scott