‘Merken halen productie terug naar thuisland’

dinsdag 18 oktober 2011

Een toenemend aantal modebedrijven verplaatst de productie van lagelonenlanden zoals Azië naar hun eigen landen en regio’s. De ontwikkeling is het gevolg van het feit dat efficiency en snelheid de afgelopen tijd belangrijker zijn geworden dan prijs. Dat is de belangrijkste, actuele trend in mode-industrie die retaildeskundigen signaleerden tijdens de 27e editie van de IAF World Apparel Convention, die van 13 tot en met 16 oktober plaats vond in Puerto Vallarta in Mexico.

Toonaangevende sprekers als Cass Johnson (voorzitter van de National Council of Textile Organisations in Washington D.C.), Edward A. Gribbin (voorzitter van Alvanon Inc.) en David A. Bruner (vice-voorzitter Technology Development bij [TC]²) bogen zich over het thema ‘de transformatie van de mode-industrie’.

Volgens hen is de verhuizing van de productie naar thuislanden een goed teken voor landen die de afgelopen jaren door de recessie duizenden banen zagen verdwijnen. Nu modebedrijven hun kleding weer gaan produceren in het thuisland, wordt er nieuwe werkgelegenheid gecreëerd. Ook voor de fabrikanten in landen als China biedt de ontwikkeling nieuwe mogelijkheden. Zij kunnen zich daardoor meer gaan focussen op de toenemende vraag vanuit lokale markten.

Tijdens de conferentie werd ook de de IAF International Designer Award uitgereikt. De Colombiaanse ontwerper Camilo Alvarez ging met de prestigieuze modeprijs naar huis. De jury, waaronder de Franse ontwerper Naco Paris, Angela Peers van de Manchester Metropolitan University en de Mexicaanse kledingfabrikant Jean Francois Levy, roemde Alvarez vanwege ‘zijn sterke combinatie van creativiteit en commercieel inzicht’. De award wordt jaarlijks uitgereikt aan prominente modeontwerpers en heeft als doel internationale designers te promoten.

De volgende conferentie van IAF, de mondiale organisatie van en voor kledingproducten en –distributeurs, vindt volgend jaar van 24 tot en met 28 september plaats in Oporto in Portugal.

Lees hier meer over modebedrijven die hun productie verplaatsen naar eigen land of regio.