AFW: Maison the Faux vervaagt man-vrouwgrenzen

donderdag 23 januari 2014

Vierentwintig uur voor de show is Joris Suk, die samen met Hans Hutting oprichter is van Maison the Faux, ondanks de drukte opvallend kalm. As we speak wordt de laatste hand gelegd aan de collectie. Het wordt ongetwijfeld laat, denkt hij, maar nachtwerk zal het gelukkig niet worden. Het zijn vooral praktische zaken die nog geregeld moeten worden.

Donderdagavond debuteert het merk op Amsterdam Fashion Week. Op de modeacademie in ArtEZ ontstond het plan om samen te gaan werken. De ontwerpers merkten dat er bijna geen ruimte meer is voor de ontwikkeling van jong talent, dus besloten ze hun krachten te bundelen en een eigen platform te creëren. Samen hebben zij de artistieke leiding van het merk op zich genomen.

“De modemarkt is al redelijk verzadigd en door de crisis is het als afgestudeerde nog moeilijker geworden om ruimte te vinden binnen het werkveld,” vertelt Suk. “In plaats van járen stagelopen in de hoop om ooit aangenomen te worden, willen we vechten om ruimte te creëren waar wij onszelf kunnen ontwikkelen.”

Maison the Faux wil man-vrouwgrenzen vervagen

Met Maison the Faux (letterlijke vertaling: Het Fictieve Huis) willen zij een frisse wind door de mode-industrie blazen. In de ontwerpen is dat vooral terug te zien in hun progressieve kijk op gender. Een verschil tussen mannen- en vrouwenkleding is er bij Maison the Faux niet. Archetypische mannenstukken krijgen een vrouwelijke afwerking en door te spelen met materialen en silhouetten lopen masculiene en feminiene invloeden door elkaar heen. Door sekse ondergeschikt te maken in hun collecties, willen de ontwerpers de man-vrouwgrenzen in mode vervagen.

“Mode gaat heel erg over sekse en generaliseren,” legt Suk uit. “Enerzijds is dat logisch, want als merk moet je ook een bepaalde doelgroep kunnen aanspreken. Maar geslacht doet er bijna niet meer toe. Die tendens is al langer gaande, denk maar eens aan de mannencollecties van Givenchy. Ik zie het ook wanneer ik naar onze eigen garderobes kijk. Ik heb enorme zijden kimono’s in mijn kast hangen. Van oorsprong een heel vrouwelijk kledingstuk. Waarom zou je dat als man niet kunnen dragen?”

Ook leeftijd is irrelevant is irrelevant bij Maison the Faux. Moeders, dochters, zoons, oma’s, de ontwerpen zijn niet geslacht- en leeftijdsgebonden. Suk: “Maison the Faux gaat om het vieren van het individu. Je lekker voelen in wat je draagt en wat bij je past, ongeacht je geslacht of leeftijd.”

Maison the Faux zet zich af tegen de wegwerpmaatschappij

Voor de show heeft het merk dan ook zeer verschillende modellen gecast: jonge jongens en meisjes, maar ook mannen en zelfs twee dames op leeftijd. Maar zijn de doorsnee man en vrouw wel klaar voor grensvervaging? “Nog niet, denk ik, maar wij hopen die ontwikkeling verder los te kunnen maken.

Naast een vooruitstrevende ontwerpfilosofie is ook de bedrijfsvoering van Maison the Faux vernieuwend. Het team achter het merk bestaat naast Suk en Hutting uit nog vier pas afgestudeerde creatieven: Mark Stadman (campagnes en imago), Cherish Brouwer (research en development) en Anandi Gall (pr). Tessa de Boer, die ook vorig jaar afstudeerde aan ArtEZ, ontwikkelt voor Maison the Faux een duurzame productie. Op die manier wil het merk zich afzetten tegen de wegwerpmaatschappij en de focus leggen op ambacht, innovatie en visie.

Maison the Faux showt donderdagavond om 20.00 uur op Amsterdam Fashion Week.

Foto: Sophie de Vos