AFW wordt Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam

maandag 14 oktober 2013

Na steden als New York, Milaan, Parijs en Londen gaat ook de Amsterdamse modeweek vanaf volgend jaar door het leven als Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. Het is voor het eerst dat het evenement een titelsponsor heeft. Eerdere geldschieters waren Fortis en Volvo.

Volgens het automerk, dat zich al sinds de jaren negentig verbindt aan de modebranche, heeft de Amsterdam Fashion Week de laatste jaren bewezen een groots mode-evenement in Nederland te zijn. De creativiteit die jonge Nederlandse ontwerpers laten zien tijdens de modeweek, springt volgens Mercedes-Benz internationaal steeds meer in het oog.

Met ingang van de komende editie - van 17 tot en met 27 januari 2014 - gaat het mode-evenement door het leven als Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam. In januari zal de twintigste editie van de fashionweek plaatsvinden. Het thema tijdens het tienjarig jubileum is daarom 'Tien jaar mode'. Peter Zijlstra van Mercedes-Benz Nederland: “ Door de koppeling van ons merk aan het event wordt een aansprekende, uniforme uitstraling gerealiseerd waarmee de modeweek zich internationaal nog krachtiger kan profileren. In Nederland gaan we actief meewerken aan het verder uitbouwen van de fashionweek.”

Na de Dutch Fashion Foundation financiert Mercedes-Benz Amsterdam Fashion Week

Mercedes-Benz begon in 1996 met de titelsponsoring van de Australian Fashion Week in Sydney en Melbourne. In 2001 volgde New York. Daarna heeft het merk zijn betrokkenheid in de modewereld vergroot met de modeweken in Berlijn, Los Angeles, Miami en Mexico. In Nederland was het automerk niet verbonden aan de Amsterdamse modeweek, maar aan de Dutch Fashion Foundation met events als Prelude en de Dutch Fashion Awards. Lydia Altena van Mercedes-Benz vertelde vorig jaar aan FashionUnited: "We hebben destijds bewust voor de Dutch Fashion Foundation gekozen. We wilden graag jong talent ondersteunen en hen, door middel van de prijs waar 25.000 euro aan verbonden is, ook helpen om te investeren in hun toekomst.”

Het automerk verbond zes jaar lang zijn naam aan de Dutch Fashion Awards, een modeprijs van de Dutch Fashion Foundation. De laatste editie vond plaats in december 2012, toen Mattijs van Bergen met de hoofdprijs naar huis ging. Over de voortzetting van de modeprijs heeft de Dutch Fashion Foundation niets bekend gemaakt. Wel komt de organisatie met een nieuwe reeks evenementen onder de naam 'A String of Pearls'. De 'parels' die de Dutch Fashion Foundation samen met het Andaz Hotel aan de Amsterdamse Prinsengracht zal belichten zijn: Elsien Gringhuis, Sjaak Hullekes, Mattijs van Bergen en Spijkers en Spijkers. Onder leiding van ontwerper Linda Valkeman zal er tevens een creatieve workshop worden gegeven waarin deelnemers een actieve introductie krijgen in de wereld van experiment en moulage.

Foto’s: Negentiende AFW
Fotografie: Peter Stigter