Abercrombie & Fitch gaat winkels Gilly Hicks sluiten

woensdag 06 november 2013

Volgend jaar lente moeten alle Gilly Hicks-winkels in de Verenigde Staten hun deuren hebben gesloten. Ook de Europese winkels gaan dicht als moederbedrijf Abercrombie & Fitch de huur van de panden heeft opgezegd. Volgens CEO Mike Jeffries passen Gilly Hicks-winkels niet meer in de strategie van het bedrijf.

"We hebben besloten om te focussen op Gilly Hicks via de Hollister-winkels," zegt de topman in een verklaring. Volgens Jeffries is de testperiode, waarin het ondermodemerk bij Hollister werd verkocht, goed verlopen. Hollister - het goedkopere zusje van Abercrombie & Fitch - verkoopt casual kleding en badmode voor jongeren, waarbij de ‘Californische strandlook’ de boventoon voert. "We geloven dat de verkoop via Hollister winstgevender is." De herstructureringsplannen gaan tussen de 90 en 100 miljoen dollar kosten.

Abercrombie & Fitch startte in januari 2008 met Gilly Hicks. Toen zag Jeffries nog wel de potentie voor zo'n achthonderd winkels. Het ondermodemerk werd in de markt gezet als concurrent van Victoria's Secret. Abercrombie & Fitch bedacht de naam Gilly Hicks. De naam van de keten staat voor een fictieve Britse vrouw, die gaat studeren in Parijs en daarna verhuist naar Australië.

De doelen voor Gilly Hicks werden niet gehaald. Ook het afgelopen kwartaal viel de omzet van het merk tegen. In het afgelopen kwartaal daalde de omzet van het bedrijf met 12 procent naar 1 miljard dollar (740 miljoen euro) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens Jeffries zijn vooral jongeren minder kleding gaan kopen.

Tegenvallende resultaten voor Abercrombie & Fitch

Gilly Hicks is niet het eerste merk van Abercrombie & Fitch dat uit de markt is gehaald. In 2004 bedacht het Amerikaanse modebedrijf de keten Ruehl, voor twintigers en dertigers. Het merk werd in 2010 van de markt gehaald.

Jeffries liet vorig jaar, bij de bekendmaking van tegenvallende omzet- en winstcijfers over het eerste halfjaar van 2012, ook al weten te snijden in de expansieplannen van het bedrijf. Toezeggingen voor nieuwe flagshipstores werden in de wacht gezet, in de Verenigde Staten werden 180 onrendabele winkels gesloten.

Foto’s: Gilly Hicks