Amsterdam krijgt 4-daags denim evenement

donderdag 20 maart 2014

Amsterdam Jeansstad krijgt vaste vorm. Wat begon met de vrijwel geruisloze komst van steeds meer grote jeansmerken naar de stad en werd gevolgd door de opening van een heuse jeansschool in 2012, wordt nu bekroond met de lancering van de eerste 'Amsterdam Denim Days' van 7 t/m 10 mei op het terrein van de Westergasfabriek. Het mode-evenement wordt financieel gesteund door de Amsterdam Economic Board en de gemeente Amsterdam - dat een paar jaar geleden de geldkraan voor Amsterdam Fashion Week juist dichtdraaide - en maakt deel uit van de 'Denim Road Map' om van de hoofdstad de meest innovatieve en toonaangevende jeansstad van Europa te maken. In oktober 2014 staat nog de opening van een 'Amsterdam Denim City hoofdkwartier' op de planning.

Aanleiding voor de Amsterdam Denim Days is de komst van de Amerikaanse sourcing vakbeurs Kingpins. Doel is om jeans brands, producenten, ontwerpers, inkopers, studenten, consumenten en pers samen te brengen om de passie voor denim te delen en te spreken over innovatie en educatie. Ook duurzaamheid en verantwoorde productie krijgen een belangrijke plek op het programma.

Amsterdam Denim Days nieuw jeansevent in mei

De organisatie van Nederlands grootste vakbeurs Modefabriek is nauw bij het event betrokken. "Dat vind ik belangrijk," zei CEO Lucel van den Hoeven in december tegen FashionUnited. "We willen dat het een succes wordt. Alles om Amsterdam op de kaart te zetten." Het denim evenement Amsterdam Denim Days wordt georganiseerd door House of Denim in samenwerking met Modefabriek, recruitmentbureau HTNK en Kingpins.

Het 4-daagse evenement start op 7 en 8 mei met de stoffenbeurs Kingpins. De beurs heeft een cultstatus onder professionals vanwege de kwaliteit van de exposanten en de gezellige sfeer. Tevens wordt een exclusief toegangsbeleid gehanteerd. Op deze beurs - die nu tien jaar bestaat en ook plaatsvindt in New York, Los Angeles en Hongkong - zijn de beste weverijen, wasserijen en fabrikanten van denim uit Amerika, Japan, China, ItaliŽ, Turkije, Egypte, Pakistan, Thailand, Spanje en Mexico aanwezig.

Na afloop van Kingpins nemen 'Blueprint' - onderdeel van Modefabriek - en House of Denim het over met een 2-daags programma voor liefhebbers van jeans en denim. Er komt een pop-up store, vintage markt en een programma met workshops, exposities en documentaires. House of Denim organiseert het lezingprogramma 'Towards a Brighter Blue'. Ook buiten het Westergasfabriekterrein moeten de Denim Days voelbaar worden, met evenementen in bekende denim winkels van de stad.