Antwerpse modevakbeurs begint klein

dinsdag 07 januari 2014

De eerste editie van de nieuwe Belgische modevakbeurs Inter Amicos vindt plaats op op 6 en 7 juli 2014. Op de kleinschalige beurs, die wordt gehouden in de Waagnatie Expo & Events in Antwerpen, is ruimte voor honderd labels. “Door het klein te houden, onderscheiden we ons van voorgangers,” zegt een van de drie organisatoren, Maarten van der Graaf, in een telefoongesprek.

Belgische modevakbeurs Inter Amicos onderscheidt zich door kleinschaligheid

Een aantal Antwerpse modeagentschappen heeft al interesse getoont in het nieuwe initiatief, waaronder D-Lux Concept, met labels als Mason's en Napapijri. “Met dit bedrijf zullen we de komende tijd meer gesprekken hebben,” zegt Van der Graaf, “Camille Vermue, eigenaresse van D-Lux, heeft al toegezegd aan de beurs deel te nemen.” Naast de twee modeconcerns kan hij nog geen namen noemen: “Doordat men pas sinds gister kan aanmelden, hebben we nog niets concreets. Ik wil binnen veertien dagen namen op de website vermelden, omdat dat andere bedrijven ook enthousiast kan maken.”

De organisator van Inter Amicos kan wel alvast melden dat, sinds de modevakbeurs gister werd aangekondigd, tientallen aanmeldingen zijn ontvangen. “Maar slechts vier, vijf of hooguit zes van die aanmeldingen zijn voor ons interessant,” voegt hij daaraan toe, “want alleen door een goede selectie, en door ons uitsluitend te richten op labels uit het midden tot middenhoge segment, blijft de kwaliteit van de beurs hoog.” Na verschillende gesprekken met het Flanders Fashion Institute (FFI) te hebben gevoerd, heeft de organisatie besloten niet op het hoogste segment te richten.

Inter Amicos is niet het eerste Belgische initiatief om een modevakbeurs te starten. Afgelopen zomer werd in Brussel de modevakbeurs Nice to meet you afgeblazen nog voordat de eerste editie had plaatsgevonden. Het Antwerpse Gallery2020 werd een jaar eerder na vier edities stopgezet, door een tekort aan aanmeldingen. “Ik heb goede hoop dat Inter Amicos, door klein te beginnen, wél een succes wordt,” zegt Van der Graaf. Naast kleinschaligheid, zal de nieuwe modevakbeurs zich vooral onderscheiden door ieder half uur een modeshow te geven. “Dat is iets wat ik heb gemist op bijvoorbeeld de eveneens Belgische modevakbeurs Afair, die in 2009 ten einde kwam,” aldus de organisator. Bij succes zal Inter Amicos elk half jaar terugkeren. De tweede editie komt in januari 2015.

Tientallen aanmelding voor modevakbeurs Inter Amicos op eerste dag

De organisatoren van Inter Amicos zijn bekend in de modewereld of hebben eerder evenementen georganiseerd. Maarten van der Graaf is sinds de jaren tachtig consultant voor modelabels als Jottum en Van Gils. Ook had hij eigen labels én is hij op dit moment een nieuw label aan het opzetten. “Hiermee is alvast één stand op de modevakbeurs gevuld,” laat Van der Graaf grappend weten. In 2006 was hij betrokken bij de organisatie van de Nederlandse modevakbeurs X-POV in Ahoy Rotterdam, maar deze beurs werd door te weinig aanmeldingen en te veel concurrentie gecancelled.

Collega en vriend Johan J. de Nooijer werkte jarenlang als modeconsultant in Duitsland, onder meer voor Jil Sander. De derde organisator is Jean-Pierre Cornelis, die nooit eerder met mode werkte, maar al vele evenementen binnen en buiten Antwerpen organiseerde. Cornelis is bevriend met de eigenaren van Waagnatie Expo & Events en organiseerde hier eerder evenementen, waardoor de locatie voor Inter Amicos snel gekozen was.

De Antwerpse modevakbeurs wordt door eigen geld betaald. De drie organisatoren investeren dus behoorlijk, maar krijgen daarbij hulp van twee sponsors, Nespresso en KBC Bank. Inkomsten zullen komen uit onder andere entreegelden en het verhuren van de standplaatsen.