Asos groeit 34 procent in H1, 1 miljard grens in zicht

dinsdag 18 maart 2014

De groeispurt van Asos is nog altijd in volle gang. De omzet van de Britse e-tailer is in de eerste helft van het lopende boekjaar 34 procent toegenomen naar 472 miljoen pond (563 miljoen euro). Volgens CEO Nick Robertson overschrijdt het bedrijf dit jaar de magische 1 miljard pond omzetgrens.

De online kledingwinkel voor 20-plussers groeide het afgelopen jaar het hardst in de Europese Unie. In de regio steeg de omzet maar liefst 65 procent naar 128 miljoen pond (153 miljoen euro). Ter vergelijking: vorig jaar groeide de omzet nog 63 procent. Hoewel Asos in de Verenigde Staten minder hard groeit dan in de EU, gaat het modebedrijf ook daar als een trein. De omzet steeg afgelopen halfjaar 31 procent naar 47 miljoen pond (56 miljoen euro).

Asos investeert extra om snel door te groeien naar een jaaromzet van 2,5 miljard

Ook in thuisland Groot-Brittannië is Asos nog lang niet uitgegroeid, zo blijkt uit de omzetplus van 32 procent. Alleen in de categorie ‘Rest van de wereld’ viel de omzet tegen met een magere 3 procent groei door negatieve effecten van wisselkoersen, met name in Australië en Rusland.

Om de groei aan te kunnen en van de 1 miljard-grens snel naar een jaaromzet van 2,5 miljard te gaan, laat Asos zijn investeringen in nieuwe magazijnen in Engeland en Duitsland en in IT versneld uitvoeren. In totaal heeft het bedrijf 68 miljoen pond (81 miljoen euro) vrijgemaakt voor kapitaaluitgaven, 13 miljoen meer dan eerder was vastgesteld.

Deze investeringen moeten de omzetcapaciteit van Asos vergroten naar 2,5 miljard pond per jaar. Daardoor heeft Asos in het lopende boekjaar en in de eerste helft van boekjaar 2014-2015 twee keer zoveel exploitatiekosten. Vanaf de tweede helft van boekjaar 2014-2015 moet deze druk verlicht worden.

Investeringen zullen wegen op winstmarge

Deze investeringen zullen, net als extra kosten voor de opstart van een Asos dochteronderneming in China, wegen op de winstmarge. Dit jaar zullen de kosten onevenredig worden gedragen in de eerste helft van het lopende boekjaar, waardoor er naar verwachting een aanzienlijk verschil in de winst voor belastingen zal zijn.

Asos werd in 2000 opgericht door voormalig reclameman Nick Robertson, de huidige CEO. In het afgelopen jaar groeide het aantal actieve gebruikers 36 procent naar 8,2 miljoen. Het assortiment van de fast fashion-webshop bestaat uit meer dan 75.000 producten en wordt verkocht via online en mobiele webshops in negen verschillende talen.