Australisch sportlabel nieuw op Nederlandse markt

maandag 05 mei 2014

"Als sportfanaat en modeliefhebber ben ik zeer in sportmode geïnteresseerd en loop iedere sportzaak in die ik tegenkom op zoek naar originele items en nieuwe merken." Toen marketeer Stella Soekhlall tijdens een langer verblijf in Los Angeles een winkel van het van oorsprong Australische sportlabel Lorna Jane binnenging, was zij direct verkocht. "De kleding, de winkel, de sfeer; sport en gezondheid, het is een way of live en bij Lorna Jane kwam alles samen." Terug in Nederland constateerde zij dat de health food trend ook hier om zich heen grijpt. Perfecte timing dus, om haar nieuwe ontdekking naar Nederland te halen.

In januari nam Soekhlall contact op met het hoofdkantoor van Lorna Jane in Brisbane en begin mei ging de Nederlandse webshop live. Storm loopt het nog niet. "De eerste bestellingen zijn vooral door vrienden en bekenden geplaatst. Maar ik heb begrepen dat het goed werd opgepikt tijdens de persdagen bij het PR kantoor waarmee ik samenwerk, dus ik hoop op veel meer media-aandacht."

Lorna Jane meer fashion label dan sportmerk

Lorna Jane werd 25 jaar geleden opgericht door de Australische fitness instructrice Lorna Jane Clarkson. Sportkleding voor vrouwen was maar saai en kleurloos en dus besloot zij haar eigen outfits in elkaar te zetten. Wat begon voor eigen gebruik, werd een handeltje en groeide uit tot een bedrijf toen Clarkson in 1990 samen met haar man Bill een winkel opende in Brisbane. Inmiddels telt Lorna Jane 134 winkels in Australië. Twee jaar geleden werd de stap naar het buitenland gezet. Te beginnen met Californië in de Verenigde Staten waar het merk nu alweer 24 winkels heeft en Zweden waar 2 Lorna Jane winkels zijn.


Ten einde het merk ook in Nederland op de kaart te krijgen werkt Soekhlall samen met Maison PR. "Ik wil pop-up shops openen bij sportscholen en dansstudio's om het aan zoveel mogelijk sportende vrouwen te laten zien. Als je ziet hoe mooi het is gemaakt en de kwaliteit van de stoffen voelt, dan wil je het hebben," zegt ze. Op die manier kan Soekhlall ook polsen welke kleuren en styles hier aanslaan, want het aanbod is enorm.

"Lorna Jane is méér dan een lijn voor sportmode," vertelt Soekhlall. Het merk mikt niet op één specifieke sport zoals het Amerikaanse Lululemon bijvoorbeeld met yoga doet. Ook opvallend is dat het bedrijf meer als fashion label dan als sportmerk is georganiseerd. Lorna Jane heeft al vroeg een eigen retailkanaal opgezet om de producten in een eigen sfeer en omgeving aan de man te brengen en zorgt met geregeld nieuwe leveringen - iedere twee weken - voor voldoende verversing in de zaak. "Als marketeer vind ik ook interessant dat het merk al 20 jaar aan story telling doet." De oprichtster is met haar - inmiddels - 49 jaar nog steeds het gezicht van het merk en haar credo Move. Nourisch. Believe. is uitgegroeid tot het levensmotto van een grote groep vrouwen die haar kleding draagt. Binnenkort komt een kookboek uit.