Benetton gaat reorganiseren, Playlife stopt

dinsdag 24 december 2013

De Benetton Group heeft een grootschalige reorganisatie aangekondigd. Slechts een week nadat dochtermerk Playlife zijn eerste Nederlandse winkel in Arnhem opende, kondigt het modeconcern aan te gaan focussen op zijn belangrijkste merken United Colors of Benetton en Sisley en daarom het Italiaanse Playlife, jassenmerk Killer Loop en de Australische retailer Jeans West op te heffen.

“Ik zie geen andere weg,” vertelt Alessandro Benetton aan WWD. Volgens de bestuursvoorzitter is de reorganisatie een financiële beslissing. De plannen maken deel uit van een driejarenplan dat is opgesteld om de winstgevendheid van het modebedrijf te verbeteren. “Dit is een historische verandering en een verdienmodel voor de toekomst,” aldus Benetton.

Benetton kwam tot de beslissing om de dochtermerken te stoppen door zijn ervaring als bestuurslid van Moncler. “Moncler bevestigde de geldigheid van wat ik al een tijdje denk over ons bedrijf. Je kunt simpelweg niet op te veel merken focussen en verwachten dat ze allen even effectief zullen zijn. In het geval van Moncler heeft dit in de loop der tijd de opheffing van kleinere merken tot gevolg gehad," aldus de topman.

Door te snijden in dochtermerken kunnen Benetton en Sisley beter concurreren

Door de dochtermerken op te heffen kan het bedrijf ervoor zorgen dat collecties van Benetton en Sisley sneller in de winkels liggen en daardoor beter concurreren met fast fashion ketens. Het bedrijf heeft eigen fabrieken in Servië, Italië en Tunesië. Ook gaat de retailer volgend jaar een nieuw winkelconcept lanceren en is het bedrijf bezig met een vernieuwd franchiseplan waarmee geselecteerde retailpartners ‘sterk moeten gaan concurreren’.

Hoe en wanneer de opheffing van Playlife, Killer Loop en Jeans West uitgevoerd zal worden, is niet bekend gemaakt. De bedrijven waren niet bereikbaar voor commentaar. Een week geleden werd de eerste Nederlandse winkel van Playlife geopend in Arnhem. Het 14 jaar oude label werd de afgelopen jaren opgefrist en nu wilde het Italiaanse merk de rest van Europa veroveren. Playlife opende eerder al winkels in Antwerpen en Wijnegem. Michael Blankenstein, consultant van de Benetton Group, zag ruimte voor 12 winkels in de Benelux.

Volgens Blankenstein was de Benetton Group bereid flink te investeren in de lancering van het concept in de Benelux. In het eerste half jaar van 2014 wilde hij misschien zes of zeven Playlife winkels gaan openen. Na Nederland en België moest het nieuwe concept internationaal uitgerold worden. In totaal heeft Playlife 130 winkels in Europa.

Als onderdeel van de reorganisatie wordt de Benetton Group geherstructureerd in drie bedrijfstakken: merken, productie en vastgoed. Alle drie de takken zullen beheerd worden de holding Edizione, eigendom van de Benetton familie.

Benetton gaat zich terugtrekken uit 25 à 30 niet-strategische landen

Naast de opheffing van de dochtermerken gaat Benetton zich terugtrekken uit landen waar het met het oog op de vergelijkbare omzetgroei niet langer strategisch is om te blijven. In totaal verdwijnt de Benetton Group uit 25 à 30 landen.

Momenteel heeft de Benetton groep 6.500 eigen winkels in 120 landen, waarvan een nog onbekend aantal winkels in 20 à 30 niet-strategische markten zal verdwijnen. In 2012 bedroeg de omzet 1,8 miljard euro. Over 2013 zal dit ‘redelijk ongewijzigd’ zijn. Benetton eindigt het jaar met de helft van de schuld die het bedrijf in 2012 had. Het modebedrijf verwacht aan het einde van 2014 hetzelfde resultaat te bereiken.

Lees hier meer over de opening van het eerste Nederlandse filiaal van Playlife en de uitbreidingsplannen van de Benetton Group.

Foto's: Playlife herfst/winter 2013-2014