Benetton presenteert nieuwe bedrijfsstructuur

vrijdag 29 november 2013

Om sneller te kunnen inspelen op de veranderende modebranche, komt Benetton met een herstructureringsplan. De Raad van Bestuur van het Italiaanse modebedrijf - met de merken United Colors of Benetton, Undercolors of Benetton, Sisley en Playlife - heeft ingestemd met het driejarige programma.

De Benetton Group zal worden gesplitst in drie afzonderlijke divisies: de eerste divisie zal zich richten op de modemerken, de tweede divisie op de productie en de derde divisie op vastgoedbeheer. Alle drie de entiteiten zullen rechtstreeks worden aangestuurd door Edizione Srl, het bedrijf van de familie Benetton.

Met het herstructureringsplan hoopt Benetton sneller te kunnen inspelen op de veranderingen in de modebranche en daarmee de concurrentiepositie te verbeteren. Ook denkt het Italiaanse bedrijf meer te kunnen investeren in winkelconcepten en flagship stores. Verder krijgen licenties meer aandacht. Onlangs sloot het modebedrijf al een deal met Puig, voor de lancering van een aantal geuren.

De belangrijkste doelstelling van het driejarige programma is om te zorgen dat de omzet stabiel blijft. Volgens topman Alessandro Benetton gaan de omzet- en winstcijfers al de goede kant op. Omdat het modebedrijf sinds begin 2013 niet meer beursgenoteerd is, laat hij niet weten wat de financiële resultaten precies zijn.

Herstructureringsplan voor Benetton

Alessandro Benetton nam in april 2012 de leiding over van zijn vader Luciano. Hij presenteerde in februari al een transformatieplan, waarbij 450 medewerkers hun baan zullen verliezen. Hij haalde het bedrijf van de beurs, om zonder constante druk van aandeelhouders het roer om te kunnen gooien. En het werkt, laat hij nu weten. "We zien dat de strategie begint te werken, ook al zijn we nog maar aan het begin van onze reis en blijft de markt nog onzeker. We willen de winstgevendheid de komende tijd herstellen, door het businessmodel te vereenvoudigen en te focussen op onze modemerken."

Met het label United Colors of Benetton gaat het al enige tijd niet
voorspoedig. Sinds het jaar 2000 gaat het bergafwaarts. Benetton kendezijn hoogtijdagen in de jaren tachtig. Oliviero Toscani, reclameman en fotograaf, gaf Benetton het imago van een bedrijf dat zich maatschappelijk verantwoordelijk voelt, door campagnes te bedenken over aids, een Bosnische soldaat en een non die een priester kust.

Foto’s: United Colors of Benetton herfst- en winter 2013 en 2014