Benetton sluit 2013 10 procent in de min

maandag 14 april 2014

De Benetton groep heeft in 2013 haar schuld meer dan gehalveerd naar een kleine 300 miljoen euro, ondanks dat de verkoopomzet met 10 procent daalde. Het Italiaanse bedrijf, dat eigenaar is van Sisley en Benetton, noteerde een omzet van 1,6 miljard euro, terwijl de omzet in 2012 nog 1,82 miljard euro bedroeg. Exacte jaarcijfers zijn niet vrijgegeven. In plaatst daarvan gaf CEO Biagio Chiarolanza een interview aan het Italiaanse dagblad Repubblica, waarin hij de de belangrijkste details losliet.

Benetton halveert schulden in 2013

Italiaanse media schatten dat Benetton's jaarresultaat (EBIT) met zo'n 64 miljoen euro is gedaald. In november 2013 werd een herstructureringsplan voor de komende drie jaar gepresenteerd. Een maand later werd bekendgemaakt dat Benetton zou stoppen met de merken Killer Loop en Jeans West. Daarnaast trok de groep zich terug uit 60 van de voorheen 120 markten en sloot het winkels. “Dit heeft logischerwijs geleid tot een afname in volume,” aldus Chiarolanza.

De CEO gaat in Repubblica niet in op de cijfers, maar richt zich op de positieve resultaten in het afgelopen half jaar: “2013 was een transitiejaar, dus we zullen moeten zien of de positieve resultaten van de afgelopen zes maanden zich doorzetten in 2014.” In het laatste kwartaal van 2013 en het eerste kwartaal van 2014 zag de groep een verbetering in de verkoop. Een steekproef bij 131 winkels in de belangrijkste landen liet zien dat de prestaties op dit gebied recentelijk zijn verbeterd. Het aantal winkelbezoeken steeg met 10 procent en de verkoop steeg met 17,7 procent.

Dankzij de verkoop van een aantal bezittingen, is het Benetton bovendien gelukt de schuld in 2013 te halveren en 80 miljoen euro vrij te maken voor investeringen. De komende drie jaar wil het modebedrijf nog eens bijna 100 miljoen euro per jaar investeren.

Het herstructureringsplan dat Benetton presenteerde, verdeelt de groep in drie bedrijven (vastgoed, productie en verkoop). Daarnaast richt de groep zich op twee van haar historische merken, waarmee twee verschillende doelgroepen worden bediend: United Colors en Sisley. De groep zegt zich meer te willen focussen op de eindconsument, oftewel verkopen aan het eind van het bedrijfsproces.

Dinsdag wordt in Milaan Benetton's compleet nieuwe winkelconcept onthuld, waarin meer ruimte zal zijn voor truien, breisels en accessoires. Benetton is afgestapt van de megastores en sloot de grote winkels in Tokyo en Rome, om meer kleine boetieks te kunnen openen. United Colors of Benetton is op dit moment verkrijgbaar bij 6000 franchisenemers en 600 Benetton winkels.