Best gelezen artikelen van het jaar 2013

dinsdag 31 december 2013

Het was een jaar vol kommer en kwel in de modebranche. Maar modebedrijven als Bandolera, Steppin’ Out, Geddes & Gillmore, House of Shoes en Claudio Ferrici wisten ondanks een faillissement toch weer het hoofd boven water te houden. Ook de opening van nieuwe Primark-filialen heeft veel stof doen opwaaien in de modesector. Een overzicht van de top 10 meest gelezen artikelen van 2013.


1. De bekendmaking van de openingsdatum van het Primarkfiliaal in Eindhoven, is het best gelezen artikel van het jaar op FashionUnited.nl. Volgend jaar komen er nog drie Primarkfilialen bij: in Venlo, in Enschede en in Arnhem. In Amsterdam neemt Primark waarschijnlijk begin 2015 haar intrek bij C&A aan het Damrak. Het gaat uitstekend met het modebedrijf. De operationele winst van de Ierse budgetketen steeg het afgelopen boekjaar met 44 procent naar 514 miljoen pond (607 miljoen euro).
Primark Eindhoven opent 19 november

2. In januari dit jaar werd het Nederlandse merk Bandolera failliet verklaard. Uit gegevens van de Kamer van Koophandel bleek dat Bandolera al langer aan het worstelen was. Sinds 2009 kwamen de cijfers in het rood. Een half jaar na de ondergang redde voormalig medewerker Mirjam Cornelisse het merk, dat inmiddels BBandolera heette. Momenteel heeft het Nederlandse label de oude naam Bandolera terug.
Bandolera over de kop

3. Op een regenachtige novemberdag ging de collectie van Isabel Marant voor H&M in de verkoop. In Amsterdam stonden vriendinnen Justine en Doreen vanaf drie uur 's nachts in de rij. Met koffie, thee en paraplu's probeerde de Zweedse modeketen de wachtende consumenten die een modeitem met urbanelementen en boho-elegantie wilden scoren, tevreden te houden. FashionUnited.nl hield een live artikel bij over de lancering.
LIVE: Isabel Marant voor H&M van minuut tot minuut

4. In 2009 en 2012 verkoos marktonderzoeksbureau Gfk Miss Etam, voornamelijk vanwege de maatvoering, nog tot meest gewaardeerde modewinkel van Nederland. Vier jaar op rij won de formule de publieksprijs in de categorie ‘damesmode’ van de ING Retail Jaarprijs. En tussendoor werd Miss Etam nog door Marketresponse bekroond met de titel ‘Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland’. In januari bleek echter dat het bedrijf moest reorganiseren. 140 arbeidsplaatsten werden geschrapt. In oktober ging het alweer een stuk beter met Miss Etam. CEO John van der Ent verklapte toen aan FashionUnited.nl dat hij kansen ziet voor de keten in het buitenland.
Reorganisatie voor veel geprezen Miss Etam

5. Costes was een sublabel van modeketen the Sting. Oprichter Herman Franzen gaf tien medewerkers carte blanche om het merk zelfstandig neer te zetten. Het merk opende in rap tempo tien winkels in Nederland, voornamelijk in panden waar voorheen Lady Sting was gevestigd. Inmiddels heeft Costes ook een eigen webshop. Styling director Bianca Schouten: "Costes is echt een zelfstandig merk geworden. Het merk heeft alleen toevallig dezelfde eigenaar als the Sting.”
Snelle expansie voor nieuwe formule Costes

6. Om aan kortlopende schulden te voldoen werd steeds meer korting gegeven, tot uiteindelijk 60 procent van de collectie met korting werd verkocht. De eindeloze uitverkoop deed winkelketen Steppin' Out de das om. Een maand na het faillissement bliezen ondernemer Clé Enneking en Jeroen Aardoom, werkzaam in sales en marketing, het bedrijf nieuw leven in. De kersverse eigenaren wilden vooral de 'ziel' van Steppin' Out redden. Voorlopig focust het bedrijf op herenmode.
Steppin' Out gaat door

7. Ook Geddes & Gillmore veranderde van eigenaar na een faillissement. De United Fashion Group - het bedrijf achter modemerk Anna Scott - kocht het merk met het doel om het groot te maken in het Midden-Oosten. De nieuwe eigenaar transformeerde ook meteen de website. Momenteel heeft het merk dertien winkels en drie outletfilialen. Anna Scott zelf doet het ook niet slecht: het merk heeft verkooppunten in negen Europese landen. Vorig jaar werd de export uitgebreid naar Frankrijk en Oostenrijk.
Doorstart voor Geddes & Gillmore

8. Het goedkopere zusje van Abercrombie & Fitch, met 'Carlifornische strandlook mode' maakte in juni bekend een tweede Nederlandse winkel te openen, in Utrecht. Dagen voor de officiele opening van het nieuwste Hollisterfiliaal stonden al surfdudes en -babes in zwemkledij voor de deur. Maar toen bleek: de winkel ging toch niet open. Er waren 'onverwachte problemen bij de bouwwerkzaamheden'. Inmiddels kunnen consumenten toch terecht bij de vestiging aan Oude Gracht in Urecht. Ook in Rotterdam, aan de Lijnbaan, opende Hollister het afgelopen jaar nog een winkel.
Hollister opent tweede winkel in Nederland

9. Van twee maal per jaar uitverkoop is in de Nederlandse winkelstraten sinds 1984 geen sprake meer. In dat jaar werd de Uitverkopenwet afgeschaft. Volgens Jeanine van Eerd, eigenaresse van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group, staat ondernemend Nederland door die constante opruiming onder druk. In maart richtte ze een Facebookpagina op, om modewinkels en -leveranciers over te halen gezamenlijk met de opruiming te starten. Meer dan 900 ondernemers sloten zich aan bij actie. "Eindelijk weer één lijn in de uitverkoop," zuchtte Karin van Leeuwen, eigenaresse van modewinkel Biblos Mode in Enschede.
Roep om vaste uitverkoopperiodes

10. Winkeliers zullen hun strategie moeten aanpassen als ze willen overleven. Er is meer nodig dan vriendelijk personeel en een goede webshop. Dirk Mulder, sectormanager bij het ING Economisch Bureau, luidde de noodklok dit jaar: “Door onder andere de opkomst van e-commerce staan we aan de vooravond van een retailrevolutie. Bedrijven die niets doen zullen verdwijnen."
Retailrevolutie: bedrijven die niet meedoen verdwijnen

Foto’s: H&M, Hollister, Costes