Beursgang Moncler wekt interesse van luxeconcerns

dinsdag 17 december 2013

De verwachting dat Moncler’s beursgang de grootste in de luxe-industrie in jaren zou worden, heeft het Italiaanse jassenmerk meer dan waar gemaakt. Slechts een paar minuten nadat de aandelenhandel van start ging, schoten de aandelen maar liefst 44 procent omhoog naar 14,67 euro.

De aandelen zetten hun opwaartse trend de rest van de dag door en sloten op 14,97 euro per stuk, een stijging van 46,76 procent winst op hun initiële aanbiedingsprijs van 10,20 euro. CEO Remo Ruffini liet aan WWD weten tevreden te zijn met de mix van investeerders, die gelijkmatig verdeeld waren over de Verenigde Staten, Azië en Europa en waar zich ook ‘fantastische modenamen’ onder bevinden.

'Bernard Arnault en Renzo Rosso bevinden zich onder investeerders'

Een anonieme bron liet aan de modewebsite weten dat niemand minder dan LVMH’s CEO Bernard Arnault, Diesel’s Renzo Rosso, Salvatore Ferragamo, Ermenegildo Zegna en Loro Piana zich onder de investeerders bevinden. Ook alle belangrijke staatsfondsen van Qatar tot Singapore en Abu Dhabi zouden in Moncler geïnvesteerd hebben.

Volgens een analist van Intermonte Corporate Finance is er zo veel vraag naar Moncler’s aandelen omdat het bedrijf the whole package bezit. “Het is een enorm succesvol merk met fantastische marges. Bovendien is Ruffini een uitzonderlijke ondernemer met een spectaculair track record en die een groep van topleidinggevenden heeft aangetrokken. Daar komt nog eens bij dat het bedrijf geen schuld die weegt op het eigen vermogen. Moncler´s winst voor belastingen ligt boven de 30 procent,” aldus Stefano Corneliani.

Nu er grote belangstelling is voor Moncler’s aandelen, krijgt het bedrijf de luxepositie om te kunnen kiezen uit investeerders. Corneliani: “Er is een zeer strenge selectie van investeerders geweest en wanneer je een basis van kwaliteitsinvesteerders hebt, kun je een geweldige start maken.” Volgens de analist maakt dit Moncler een uniek bedrijf en op den duur een interessant overnamedoelwit van grote luxeconcerns.

Maar dan moet Moncler zich wel met vlag en wimpel door de volgende uitdaging heen slaan: de groei van een gespecialiseerd jassenmerk naar een volwaardig kledingbedrijf doorstaan. “Dat kan een uitdaging worden,” denkt Corneliani. “Elk kledingbedrijf begint bij één product en wordt zelden in alle categorieën sterk. In elk geval is het potentieel er voor Moncler.’

De geschatte waarde van Moncler is 3,6 miljard euro

De waarde van Moncler wordt naar aanleiding van de eerste handelsdag geschat op 3,6 miljard euro. Voor de beursgang werd de waarde van het merk nog geschat op 2,4 miljard euro. Het bedrijf valt daarmee te vergelijken met Tod’s en komt in de buurt van Ferragamo.

Ruffini zelf liet weten de cijfers te negeren. “Ik blijf mijn taak doen. Ik heb altijd alleen gekeken naar kwaliteit en niet naar cijfers. Alles wat ik doe is erop gericht om stevig in onze schoenen te blijven staan en de eindconsument en het merk trouw te kunnen blijven. Het enige verschil is dat ik straks niet meer met drie aandeelhouders maar met honderden praat,” aldus de CEO.

Ruffini heeft een belangrijke rol gehad in de groei van Moncler. Onder zijn leiding vertienvoudigde de omzet de afgelopen jaren. In 2003 zette Moncler nog 45 miljoen euro om, in 2012 behaalde het merk een omzet van 489 miljoen euro. De nettowinst lag dat jaar op 82,4 miljoen euro. Met een aandeel van 32 procent in het jassenmerk blijft hij Moncler’s belangrijkste aandeelhouder.