Beursgang Zalando nadert

maandag 03 februari 2014

De geruchten over de beursgang van Zalando worden sterker. Volgens de Britse krant the Sunday Times heeft de webgigant drie banken ingehuurd om de weg naar de beurs te begeleiden. Goldman Sachs, JP Morgan en Morgan Stanley zouden met Zalando wel eens de grootste Europese techbeursgang kunnen meemaken, sinds het jaar 2000.

Volgens de krant zou Zalando zo'n 5 miljard euro kunnen ophalen met de beursgang. In Europa heeft een beursgang van een techbedrijf niet meer zoveel geld opgeleverd sinds de internetzeepbel spatte. Vooral investeerders als de Deen Anders Holch Povlsen (oprichter van Bestseller) en de Russische miljardair Yuri Milner zouden hun bankrekening nog extra kunnen spekken door Zalando. Ook de Zweedse investeerder Kinnevik kan flink verdienen aan de beursgang.

Over de IPO van Zalando wordt al langer gespeculeerd in Duitse media. In december laaiden de geruchten op omdat Zalando de rechtsvorm van het bedrijf veranderde naar een naamloze vennootschap. Ook werd afscheid genomen van de premium platformen Emeza en Kiomi. Eén naam, Zalando, zou beter zijn voor een beursgang. Zalando zelf zei dat het te veel tijd en geld koste om de twee merken te ontwikkelen. "We zijn tot de conclusie gekomen dat het zinvoller is om ons volledig te richten op het merk Zalando," aldus Zalando-topman David Schneider.

Zalando bereidt zich voor op beursgang

Zalando verwacht dit jaar een omzet te boeken van 2 miljard euro. Over de eerste helft van het lopende boekjaar rapporteerde de modegigant een omzet van 809 miljoen euro. Dat was een groei van 72 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2012. In december zag de modewebshop de groei van het aantal unieke bezoekers op de sites aanzienlijk minder hard groeien. Volgens gegevens van de Amerikaanse firma Comscore blijkt dat het aantal unieke bezoekers in december met 26,4 procent groeide. In oktober en november registreerde Zalando een groei van bijna 40 procent, terwijl de groei in september op 53 procent stond.

Het afgelopen jaar opende Zalando in verschillende landen een tijdelijke fysieke winkel. Volgens de webshop is het niet langer nodig om aan de naamsbekendheid te werken. Het bedrijf wil met de pop-up shops laten zien hoe veelzijdig het productaanbod is. De Duitse webwinkel is momenteel aanwezig in veertien landen.