Brandkids opent internationale webshops

dinsdag 22 april 2014

De Nederlandse webshop werd pas een jaar geleden geopend, maar inmiddels heeft het Haarlemse Brandkids, de kinderkleding van labels als McGregor en Ikks verkoopt, ook een Duitse, Belgische en een Engelstalige webshop geopend. “Een online winkel is goed uit te rollen in het buitenland, dus daar willen we gebruik van maken,” laat medeoprichter van Brandkids, Peter Sorber, weten in een telefoongesprek met FashionUnited. “Onze ambitie is om binnen een paar jaar groot te worden in Europa.”

Brandkids wil snel groot worden in Europa

Brandkids opende in oktober een Duitse webshop die een succes bleek. Een maand geleden volgden een Belgische en een Engelstalige, internationale variant. Sorber vertelt dat de Belgische online modebranche in opkomst is, maar dat er ook nog veel valt te winnen. “België is een interessante markt, dus we zorgen ervoor dat we er nu bij zijn. De Belgische webshop was misschien niet eens nodig, want veel Belgen kijken ook wel op Nederlandse websites. Toch zijn er behoorlijk wat verschillen tussen Nederlandse en Belgische consumenten, dus is het beter de content aan te passen aan de Belgische stijl.” De Belgische webshop spreekt klanten aan met 'u' in plaats van het Nederlandse 'je' en aan de nieuwsbrief, acties en de homepage wordt een andere invulling gegeven. Artikelen en merken die de Belgische consument aanspreken, worden in de spotlights gezet.

“Daarnaast is kledingstijl is in België over het algemeen gekleder dan in Nederland en waar in Nederland kleurrijke merken geliefd zijn, ligt de voorkeur in België bij ingetogenere outfits,” aldus Sorber. De Brandkids webshops worden dan ook aangepast op deze verschillende voorkeuren: “Onze collectie is in alle landen hetzelfde – we hebben immers één assortiment -, maar we leggen het accent waar nodig anders.” De Belgische tak van Brandkids richt zich bovendien op thema's die daar populair zijn, zoals communiekleding.

De internationale webshop (.com) zal worden gebruikt om verschillende markten te testen, maar is daarnaast een volwaardige webshop gericht op het Engelse taalgebied. “We hebben bezoekers uit landen als Koeweit en Colombia, maar ook dichterbij huis, zoals Scandinavië en natuurlijk het Engelse taalgebied,” vertelt Sorber. “Op dit moment zoeken we uit op welke markten we aanslaan. Ons assortiment zal een deel van de wereld aanpreken, maar een ander deel weer niet. Verder kunnen we uittesten welk soort promotie het meeste effect heeft. In België doen advertenties in bladen het bijvoorbeeld goed. Daar zijn we dan ook, net als in Nederland, een samenwerking met tijdschriftenuitgeverij Sanoma aangegaan.”

Op dit moment is de Belgische webshop Nederlandstalig. Plannen voor een Franstalige variant liggen nog niet op tafel, maar als er vraag naar is volgt deze zeker. “Dat kan dit jaar zijn of volgend jaar, afhankelijk van onze andere plannen,” aldus Sorber. Hij vertelt meer internationale webshops te willen openen. “Welk land we als eerst volgende zullen betreden, hangt van de reactie van onze klanten af.”