Bread & Butter toch niet open voor consumenten

dinsdag 25 februari 2014

Na de introductie van een strenger deurbeleid in de zomer van 2013 en de aankondiging dat consumenten de Berlijnse modebeurs in het vervolg mogen bezoeken, een half jaar later, heeft Bread & Butter opnieuw de regels veranderd. Aankomende zomer zijn consumenten toch niet welkom, Bread & Butter blijft een event voor modeprofessionals only.

In december werd het plan om consumenten twee van de vijf dagen toe te laten geïntroduceerd. Het idee was om de centrale hal en de landingsbaan van de voormalige luchthaven op de laatste twee beursdagen open te stellen voor consumenten. Modemerken zouden die dagen kunnen gebruiken als extra marketingtool. Volgens Karl-Heinz Müller, directeur van Bread & Butter, zijn consumenten vandaag de dag beter geïnformeerd dan ooit. De modebranche is volgens hem zeer afhankelijk geworden van het imago bij de eindgebruiker.

Het plan leidde echter tot heftige discussies in de modebranche. Voor Müller leek het allemaal heel logisch om consumenten twee dagen aan de nieuwste collecties te laten snuffelen, maar volgens een groot aantal exposanten bracht dat extra kosten met zich mee. "De reacties varieerden van totale euforie tot complete afwijzing."

Na alle consternatie besloot Müller om consumenten toch te blijven weren. "Het is en blijft ons doel om exposanten en retailers een ideaal, hedendaags platform te bieden voor communicatie en business," zegt Müller in een persbericht. "Daarom worden de geplande dagen voor consumenten geannuleerd. Bread & Butter blijft een professionele beurs, alleen voor professionals uit de industrie." In plaats van vijf dagen, zal het evenement deze zomer als vanouds drie dagen duren: van 8 tot en met 10 juli.

Bread & Butter's veranderende deurbeleid

In juli vorig jaar scherpte de Berlijnse modebeurs de regels aan. Wie geen inkoper, winkeleigenaar, journalist of zakenpartner van een exposerend merk was, en toch Bread & Butter wilde bezoeken, kon een rekening verwachten van 500 euro. Daarnaast werden medewerkers van verticale bedrijven - bedrijven die de hele bedrijfskolom controleren en opereren als winkelier, merk en productontwikkelaar tegelijk - strenger geweerd. Werknemers van bedrijven als H&M, Inditex, Primark, Uniqlo, Esprit of New Yorker mochten niet naar binnen.

In december kwam Müller al deels terug op het deurbeleid. Medewerkers van verticale bedrijven mochten toch naar binnen. "De gehele markt is veranderd de laatste jaren. Bedrijven als H&M, Inditex en Uniqlo blijven uitbreiden. En ze lanceren nieuwe concepten, zoals H&M met Cos en & Other Stories," zei Müller in december 2013.

Panorama ook opengesteld voor consumenten

Afgelopen december maakte de Berlijnse beurs Panorama ook bekend consumenten toe te gaan laten. Vanaf juli 2014 wil de concurrent van Bread & Butter de eindgebruiker op de beursvloer verwelkomen. Panorama bedacht een nieuwe indeling met een sectie die er uit moet zien als chique shopping mall. Het is nog niet bekend of Panorama het voorbeeld van Bread & Butter zal volgen, en consumenten aankomende zomer toch de deur zal wijzen.