Britse webshop Boohoo.com gaat naar de beurs

maandag 03 maart 2014

De Britse webshop Boohoo.com wil toetreden tot London's Alternative Investment Market. De effectenbeurs is een onderdeel van de Londen Stock Exchange en richt zich op de nationale markt en is bedoeld voor jonge bedrijven. In een verklaring zegt Boohoo.com deze maand naar de beurs te willen.

De beursgang staat gepland voor 14 maart. Volgens de Britse pers kan Boohoo.com meer dan 100 miljoen pond ( 121,5 miljoen euro) ophalen met de beursgang en een marktwaarde van 500 miljoen pond (607,4 miljoen euro) creëren. Boohoo.com wil met de IPO het succes van Asos evenaren. De concurrent van de webwinkel is sinds 2000 genoteerd op de London's Alternative Investment Market.

Peter Williams, voormalig directeur bij concurrent Asos, gaat bij Boohoo.com de beursgang begeleiden als non-executive chairman. Hij moet vooral een gevoel van betrouwbaarheid uitstralen, en daarme nieuwe investeerders trekken. Williams wordt gezien als retail veteraan. Hij werkte bij onder andere JJB Sports en was financieel directeur bij Selfridges.

Boohoo.com ziet Asos als grote voorbeeld

De webwinkel werd in 2006 opgericht door Carol Kane en Mahmud Kamani. Zij hebben momenteel samen 62,73 procent van de aandelen in de webshop in handen. Ze delen ook de functie van CEO.

Boohoo.com verkoopt alleen kleding en accessoires van het eigen Boohoo-merk. De collecties worden ontworpen door een in house design team. Het bedrijf omschrijft de stijl van de modeitems als 'trend-led dames- en herenmode' en 'cutting edge'. De webwinkel werkt met een systeem genaamd Test & Repeat, dat het mogelijk maakt om kleine hoeveelheden te produceren tegen high-volume prijzen.

De Britse webshop won diverse prijzen, zoals de Lorraine High Street Fashion Awards in 2012. Boohoo.com won toen van grote spelers als Asos en Next in de categorie Best Online Retailer.

In november vorig jaar werd de webshop in Nederland gelanceerd. Pakketjes worden in totaal verzonden naar 200 landen in Europa, de Verenigde Staten, Canada, Nieuw-Zeeland, Australië en de Verenigde Arabische Emiraten. Boohoo.com claimt 2,3 miljoen actieve klanten te hebben. Over het afgelopen boekjaar boekte het bedrijf een brutowinst van 67 miljoen pond (81,4 miljoen euro). In 2012 was dat nog 29 miljoen pond (35,2 miljoen euro).