Burberry boekt 30 procent omzetgroei

woensdag 12 oktober 2011

Het Britse luxegoederenconcern Burberry heeft in de eerste helft van boekjaar 2011, 30 procent meer omzet gerapporteerd. In totaal kwamen de opbrengsten neer op 830 miljoen Britse pond (945 miljoen euro). Vooral de inkomsten uit de retail-tak van het bedrijf stegen. Wholesale scoorde minder goed. Winst werd nog niet bekend gemaakt.

De opbrengsten uit retail kwamen in de eerste helft van het jaar uit op 528 miljoen Britse pond (601 miljoen euro). Een stijging van 45 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor een deel is de stijgende omzet te danken aan het openen van nieuwe winkels; acht winkels, vooral in het Midden-Oosten en Hong Kong. Zonder de omzet uit de nieuwe winkels mee te rekenen, kwam de omzetgroei uit op 16 procent. In de Chinese Burberry-winkels werd een omzet stijging van 30 procent gerapporteerd.

De groothandelspraktijken van het luxemerk uit Groot-Brittannië, brachten 9 procent meer in het laatje. In totaal leverde wholesale in de eerste helft van 2011 248 miljoen Britse pond op (282 miljoen euro). Vooral in Amerika ging het goed, zo laat Burberry weten. Ook de reisartikelen van Burberry verkochten goed bij winkeliers.

CEO Angela Ahrendts laat weten tevreden te zijn over de resultaten van het modebedrijf. “De prestaties, met een omzetgroei van 30 procent en meer omzet in alle regio’s en in alle productcategorieën, tonen duidelijk de voortdurende globale dynamiek van Burberry.”

Ahrendts laat weten vooral op verdere groei te focussen. En voor de tweede helft van het jaar kondigt Burberry dan ook een verschuiving aan, van wholesale naar retail. Het modeconcern zal een aantal franchise-winkels in Saoedi-Arabië in eigen hand gaan nemen. Nieuwe winkels – zo’n tien in totaal – moeten het komende half jaar hun deuren openen in China, Latijns-Amerika en Parijs.

Eind september werden de zakelijke prestaties van Burberry nog geëerd met een Retailer of the Year Award op het World Retail Congress in Berlijn. Volgens de jury was het modebedrijf onder leiding van CEO Ahrendts en hoofdontwerper Christopher Bailey uitgegroeid tot een zakelijk succesvol merk met vernieuwende collecties.

Het in 1856 opgerichte Burberry, heeft momenteel 187 eigen winkels wereldwijd en 52 franchise-vestigingen.

Foto: © Burberry/Testino