Burberry boekt omzetstijging dankzij online verkoop

dinsdag 14 oktober 2014

Het Britse Burberry heeft dankzij de webwinkelverkoop een stijgende omzet in het afgelopen halfjaar gerealiseerd. Daardoor heeft het modebedrijf het verlies door afnemende vraag van Chinese en Russische consumenten kunnen beperken.

Burberry Group heeft een dubbele groei geboekt in het eerste halfjaar geboekt. De omzet steeg met 14 procent tot 1,1 miljard pond (1,4 miljard euro), dankzij sterke prestaties in alle regio’s en digitale groei. De retailomzet steeg met 748 miljoen pond (950 miljoen euro), een stijging van 15 procent. Dat is 8 procent meer als in dezelfde periode vorig jaar, hetgeen verwacht werd voor analisten van Bloomberg.

De omzet van groothandel steeg met 13 procent tot 317 miljoen pond (400 euro). In retail was de omzet relatief gelijk tussen de vrouwen-, heren- en accessoirelijnen, en tussen verkoopprijs en volume. Vooral de herlancering van de klassieke trenchcoat, zachte accessoires, Prorsum, lederen tassen en maatkleding voor mannen deden het goed.

Teruglopende vraag van Chinese en Russische toeristen

In het eerste kwartaal steeg de omzet nog met 12 procent, maar in het tweede kwartaal vertraagde de omzet tot 8 procent. Modehuis Burberry kampt met een teruglopende vraag van Chinese toeristen in Hongkong en Russische toeristen in Europa. De politieke situatie in Hongkong en de sancties van Europa tegen Rusland waardoor minder Russen naar Europa reizen zijn daar de oorzaak van.

CFO en CEO Christopher Bailey laat in een reactie weten: “Dit is een sterke eerste helft voor Burberry, met een omzetgroei van 14 procent.” Toch waarschuwt Bailey voor ‘moeilijkere omstandigheden’ en ‘materiële invloed van de wisselkoersen op de winst van het boekjaar 2015’, hiermee doelend op politieke omstandigheden en de sterke Britse pond. Maar Bailey voegt daar meteen aan toe: “Vooruitkijkend naar meer moeilijke externe omstandigheden in de aankomende periode, zijn we nog nooit zo goed voorbereid op de belangrijke feestmaanden.”

De groei in Azië en Australië en de Verenigde staten is met dubbele omzetcijfers gegroeid. De omzet steeg echter in Europa, het Midden Oosten en Afrika met enkel-cijferige groei.

In het afgelopen half jaar werden er negen Burberry-winkels geopend en sloten er acht. Tevens kwamen er zes boektieks van het modemerk bij op luchthavens van Hongkong, Londen Heathrow, Rome, Madrid, Barcelona en Milaan Malpensa. Op dit moment heeft Burberry 216 eigen boektieks, 224 concessies, 55 outlets en 66 francisewinkels.

Ongunstige wisselkoersen spelen Burberry parten

Eerder dit jaar kwamen er al berichten dat Burberry zich instelde op tegenvallende winstresultaten. Door ongunstige wisselkoersen zou de winst van het lopende boekjaar zwaar onder druk komen te staan, waarschuwde het Britse modehuis toen al. De voorganger van Bailey, voormalig CFO Carol Fairwather liet toen al weten dat de nadruk op omzet uit toerisme en online verkoop zou komen te liggen. Zij zei toen ook dat er geen plannen waren om de effecten van wisselkoersen te compenseren, zoals concurrent LVMH wel deed.