Burberry realiseert flinke winstgroei

donderdag 26 mei 2011

Het Britse luxegoederenconcern Burberry maakte bekend dat de winst over het afgelopen boekjaar met 38 procent is gestegen. Daarmee boekte het bedrijf een omzet van 296 miljoen Britse pond. De omzet nam toe met 27 procent en kwam uit op 1,5 miljard Britse pond.

In boekjaar 2010, dat afliep op 31 maart, maakte Burberry veel vooruitgang, vertelt Angela Ahrendts, CEO van Burberry: “Burberry boekte sterke operationele en financiële vooruitgang dankzij de consistente uitvoering van onze belangrijkste strategieën door het team en onze partners. Daardoor brengen we onze merkvisie en merkwaarden beter over op klanten over de hele wereld.”

Volgens het bedrijf is de omzet uit retail –goed voor 64 procent van de totale omzet- gestegen met 36 procent. Voor een deel is dat te danken aan de nieuwe winkels die het concern opende; 26, de 50 Chinese winkels die Burberry heeft overgenomen niet meegerekend. Met die winkels betrad Burberry het afgelopen jaar diverse nieuwe markten, waaronder Armenië, Egypte, Israel en Mongolië.

Zonder de omzet uit nieuwe winkels -en de omzet uit China- mee te rekenen kwamen de opbrengsten uit retail 11 procent hoger uit, mede door gestegen prijzen. In China steeg de omzet in een gelijkblijvend aantal winkels met 30 procent.

De omzet uit accessoires werd 35 procent hoger; de accessoires zijn nu 40 procent van de totale omzet. Vorig jaar leverden de accessoires 38 procent van de inkomsten. De best verkopende accessoires zijn de leren tassen; die brachten de helft van de omzet uit accessoires op.

De groothandelsactiviteiten van het Britse luxemerk verbeterden met 25 procent. Deze activiteiten maken 29 procent uit van de totale omzet. In deze tak deed vooral de herenkleding het goed; volgens Burberry is dat te danken aan het feit dat de complete collectie vanaf het voorjaar binnenshuis geproduceerd wordt.

“Hoewel we in het oog zullen houden hoe de wereldwijde economische situatie eruit ziet in het komende jaar, willen we doorgaan met investeren om groei te realiseren in ons portfolio door verkoopkanalen, regio en producten,” aldus Ahrendts. Komend jaar ligt de focus op het openen van nieuwe winkels met een focus op China, Latijns Amerika en het Midden Oosten. Daarbij wordt de capaciteit van Burberry’s productielocatie in Castleford, Yorkshire, -dat de beroemde regenjassen produceert- verdubbeld.