ByDanie in een jaar uitgegroeid tot internationaal label

donderdag 20 maart 2014

Het is een jaar geleden dat styliste Danie Bles haar label ByDanie lanceerde. Inmiddels hangt het label in 65 winkels in Nederland en wordt de collectie verkocht in New York, Parijs, Italië, Rusland, Spanje, Belgie en Duitsland. In Tuschinski presenteerde ze onlangs de ByDanie herfst- en wintercollectie 2014. Bles bedacht het concept, maar heeft een team aan medewerkers dat haar ideeën uitwerkt. “Ik heb een designteam waarmee ik samen mijn signatuur uitwerk. Collecties tekenen doe ik niet, alleen af en toe een schets voor mezelf.” De kleding wordt vervolgens geproduceerd door buitenlandse fabrikanten.

ByDanie jaar na start te koop in acht landen

Na achttien jaar als styliste te hebben gewerkt, lanceerde Bles haar eigen kledinglijn in april 2013. Ze is van mening dat een eigen label starten een kwestie is van gewoon dóen. “Ik ben zonder nadenken in het vliegtuig naar Istanboel gestapt om daar goede fabrikanten te zoeken. Mensen denken vaak dat ik al veel contacten in de mode-industrie had, omdat mijn ouders in dat wereldje zitten en natuurlijk omdat ik zelf styliste ben. Maar ik heb daar nooit veel van meegekregen, die productiekant. Ik moest echt van nul af beginnen.”

Bles heeft haar uiterste best gedaan om haar label zo snel mogelijk in winkels in het buitenland te krijgen. Inmiddels is ByDanie te koop in acht landen. “Ik ben heel actief opzoek gegaan naar agenten in het buitenland en natuurlijk ook zo veel mogelijk beurzen afgegaan,” legt Bles uit. “Wat ik leuk vind aan het buitenland is dat mijn label daar alleen goed verkocht kan worden als de producten goed zijn, niet omdat mensen mijn naam kennen. Ik heb er om diezelfde reden bewust voor gekozen ByDanie voorlopig alleen in multibrandwinkels te verkopen. Mensen komen dan niet speciaal voor mijn merk, maar zien het tussen andere merken hangen. Ze komen het op die manier per toeval tegen en kiezen het niet per se op basis van de naam. Bovendien maak ik mijn kleding om te mixen en matchen, ook met andere labels.”

De inkoopperiode voor de herfst- en wintercollectie 2014 is net afgesloten, laat Bles weten. “We hebben er weer een aantal verkooppunten bijgekregen. Niet in Nederland, want daar zijn we met 65 verkooppunten wel genoeg vertegenwoordigd. Ik wil dat mijn label exclusief blijft en niet op elke straathoek te zien is.” ByDanie richt zich op de onderkant van het hoge segment. “Iedereen dacht dat ik iets goedkoops en mainstreams zou neerzetten, maar beter dan H&M en Zara krijg je in die prijscategorie niet. Ik ga daar niet mee concurreren en heb liever dat mensen mijn kleding met iets van de Zara matchen.”

ByDanie presenteert overdadige herfst- en wintercollectie 2014

De herfst- en wintercollectie 2014 stond bol van de details: franjes, studs, glitters, kant, prints en metallic. Het was een tegenreactie op de ingetogen kleding die volgens de ontwerpster overal in de winkels hangt. “Alle merken komen tegenwoordig met rustige kleding, omdat ze vinden dat dat hoort bij de crisis waar iedereen het over heeft. Toch zag je vroeger tijdens slechtere economische tijden juist dat collecties meer tot in detail werden uitgewerkt en veel heftiger waren. Bovendien is mijn uitbundige collectie goed te matchen met de basics van andere merken.” Op de vraag of vrouwen haar collectie wel durven dragen, antwoordt Bles: “Ik hoop dat ik ze kan overhalen. Prints kleden af en metallics fleuren bij iedereen het gezicht op. Er zijn natuurlijk verschillende kleuren metallic, maar er is bijna niemand bij wie het niet mooi staat.”

“Aan de leren jasjes en tassen heb ik art deco elementen toegevoegd: geometrische figuren in rijke, metallic kleuren. Deze elementen hebben niet zoveel met it-girls te maken. Hoewel het wel een stijl is die je in hun interieurs kan terugvinden, maar dan wel als detail. Dat is ook wat ik in mijn collectie heb gedaan: het als extra detail gebruiken,” vertelt Bles, die vindt dat er niet per se een verhaal achter haar keuzes hoeft te zitten. “Ik heb vooral voor art deco gekozen omdat ik het zelf mooi vind.”

“Nu gaan we aan de slag met de lente- en zomercollectie voor 2015,” zegt Bles, die opgelucht is dat de hectiek van de show achter de rug is. “De volgende collectie wordt zachter, meer organisch. We gebruiken soepele stoffen als zijde en zachte katoen om het bohemien gevoel van St. Barths neer te zetten. De collectie wordt dus ook minder knallend dan die van deze zomer.” Helemaal basic zal de collectie van Bles nooit worden: “Mijn label moet wel herkenbaar zijn tussen de massa's kleding die in winkels hangt. Het is niet de bedoeling dat mensen moeten raden van welk merk een kledingstuk uit mijn collectie is.”