Carlo Wijnands vertrekt bij Amsterdam Fashion Week

donderdag 13 maart 2014

Na zes edities het catwalkprogramma te hebben samengesteld voor de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam (AFW) vertrekt Carlo Wijnands bij de organisatie. In een persbericht laat de modeweek weten dat de programmadirecteur en AFW hun zakelijke relatie per direct hebben beëindigd.

De reden van Wijnands vertrek is niet bekend gemaakt. Het is ook niet duidelijk of de programmadirecteur zelf heeft besloten om op te stappen. Wie Wijnands gaat opvolgen is tevens onbekend.

De organisatie van de Amsterdamse modeweek laat in een persbericht weten dat Wijnands met zijn visie en kennis van het modevak gedurende zes edities een positieve bijdrage heeft geleverd aan de vorming van het huidige karakter van de halfjaarlijkse nationale modeweek, die sinds januari 2014 wordt gesponsord door automerk Mercedes-Benz. Wijnands was drie jaar lang programmadirecteur voor het mode-event.

Einde samenwerking Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en Carlo Wijnands

Wijnands is sinds 1990 actief in de modebranche. Hij richtte zich in het verleden vooral op het geven van advies en begeleiding van designlabels en jong modetalent. Wijnands stapte in 2010 op bij recruitment & consultancy bureau HTNK, waar hij ruim tien jaar als talentscout en consultant had gewerkt. Hij was lid van de Raad van Advies van FashionWeek Nederland, zoals de organisatie van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam nu officieel heet, toen hij werd gevraagd voor de functie van programmadirecteur.

Toen Wijnands drie jaar geleden programmadirecteur werd zei hij tegen FashionUnited: "De grootste kritiek die de fashion week altijd heeft gehad is dat internationaliteit ontbreekt. Ik wil de Amsterdam Fashion Week naar dit niveau tillen en ga daarvoor sporen uitzetten."

Foto klein: Carlo Wijnands
Foto groot: Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam, fotografie Peter Stigter