Celebs overtuigen Nederlanders van mode uit VS

Geschreven door Yasmine Esser    vrijdag 13 december 2013

Het begon allemaal in een New York's café met de naam Diva. "Daar heb ik haar ontmoet, de diva," zegt Frank Rengenhart van DayandBeyond.com lachend over zijn vriendin en zakenpartner Erinc Bahceci. Ze werden verliefd en reisden een jaar lang heen en weer tussen New York en Amsterdam. Rengenhart verkaste naar de Verenigde Staten, maar het koppel besloot uiteindelijk toch om zich in Nederland te vestigen. In Amsterdam bundelden ze hun passie voor mode en zag webshop DayandBeyond.com het levenslicht.

Vanaf de Spiegelgracht trekt het schoolbord met ‘Pop-up store’ al de aandacht. Door de winkelruiten is de schittering te zien van een aantal fonkelende mode-items. Het is de tijdelijke winkel van de pas vier maanden oude webshop DayandBeyond.com, een Holiday Pop Up Sale Store aan de Amsterdamse Prinsengracht. In de hoek bij de paskamers staan drie paar schoenen. "Die verkopen we niet, maar dat is handig als klanten een lange rok willen passen."

DayandBeyond.com verkoopt A-merken uit New York en Los Angeles die celebrities dragen

Ze voelde zich meteen welkom in Amsterdam, vertelt Erinc Bahceci. Ze is geboren en getogen in Istanboel, maar verruilde op haar twintigste Turkije voor New York. In de states werkte ze veertien jaar lang in de modeindustrie. Ze managede boetieks en warenhuizen als Nordstrom en Bloomingdales. "Bij de merken die we inkochten kenden ze me door en door. Na de inkoopsessies hoorde ik geregeld: Dit past zo goed bij je, you should buy this for yourself." Rengenhart werkte sinds 2007 voor het Chinese sportmodeconcern Li-Ning. Het duo wilde hun passie voor mode samenbrengen. Maar hoe?

"Franks vrienden zeiden: 'Wat zie je er mooi uit, waar heb je die kleding gekocht?' Ik antwoordde altijd dat het uit Amerika kwam en dat iedereen online kleding kan kopen uit de Verenigde Staten. Maar Nederlandse consumenten denken dat het heel lang gaat duren, dat het duur is, dat ze veel belasting moeten betalen. Dat bracht ons op een idee. Waarom zouden wij die merken niet naar Nederland halen," vertelt Bahceci.

Het bracht ook problemen met zich mee om Amerikaanse merken te introduceren op de Nederland markt. In de Verenigde Staten kende iedereen de labels, maar in Nederland had niemand er van gehoord. "Ik kende de merken dus ik wist dat de pasvorm goed was, dat ze snel kunnen verzenden naar Nederland, daar hoefden we ons geen zorgen over te maken," zegt Bahceci. Rengenhart vult aan: "De kleding wordt veel gedragen door celebrity's. Daar besloten we op de webshop aandacht aan te besteden. Consumenten kennen misschien de naam van het merk niet, maar ze kennen wel de personen die de kledingstukken dragen. Iedereen kent Hollywoodsterren."

Het duurde bijna twee jaar voordat Rengenhart en Bahceci het concept en businessplan klaar hadden. Vier maanden geleden, midden in de zomer, ging DayandBeyond.com live. Op de website is damesmode van merken als Rails, Krisa en Leigh & Luca te vinden. Prijzen liggen rond de 80 tot 250 euro. 'City chique' noemt Bahceci de stijl. "Voor zelfverzekerde vrouwen die er altijd goed uit willen zien, dag en nacht, op reis, op het werk, and beyond. We hebben veel onderzoek gedaan, zelfs op straat vrouwen aangesproken, maar het blijft altijd een spannend natuurlijk, je weet niet of het echt werkt," zegt Bahceci.

Hoewel de ondernemers besloten om zich voorlopig op de Nederlandse markt te richten - Rengenhart: "Maar we hebben wel een internationale look, zodat we later kunnen expanderen" - kwamen de eerste klanten uit Groot-Brittannië. "En zelfs uit Zuid-Korea. In die landen zijn consumenten bewuster van celebrities en de Amerikaanse labels zijn daar al bekender." Inmiddels worden per dag meerdere pakketten verstuurd met UPS. Hoeveel bezoekers de modewebshop heeft en hoeveel er precies verkocht wordt, houdt Rengenhart liever voor zichzelf.

Webshop DayandBeyond opent pop-up store in Amsterdam

Om DayandBeyond.com bekender te maken bij het Nederlandse publiek organiseerden Rengenhart en Bahceci onlangs een event in het Amsterdamse café Bar Italia. De ondernemers verlaagden de prijzen van de kledingstukken speciaal voor het vier uur durende evenement, zodat consumenten kennis zouden kunnen maken met de voor hen onbekende, Amerikaanse merken, zonder dat ze zich geremd voelden door het prijskaartje. Het event was zo´n succes dat het koppel tot eind december een pop-store heeft geopend aan de Prinsengracht. Rengenhart: "We zeiden zelfs: het gaat zo goed, zullen we een eigen winkel openen? Maar nee, we willen flexibel blijven." Bahceci: "We willen wel on the road met de tijdelijke winkel. Naar Den Haag, Rotterdam en daarna Antwerpen."

De ambities zijn groot. "We willen eerst een grotere naamsbekendheid en loyaliteit van klanten. En we hopen meer te leren over het leven van vrouwen. Daarom is de pop-up store ook zo fijn. Al mail ik ook wel eens klanten: Vind je je nieuwe top leuk? Ik was helemaal opgelucht toen een consument terugmailde: 'I love it!," babbelt Bahceci. Als de doelen zijn bereikt moet het assortiment uitbreiden, met meer merken - "We willen ook bekendere merken gaan verkopen zoals Marc Jacobs" - en ook mannenkleding. "We willen telkens meer en meer. Door mijn tijd in New York ben ik heel competitief." Rengenhart: "Dat is ook goed, zo blijf je scherp als ondernemers."