Christine Boland: buurtwinkels en handgemaakte mode

woensdag 02 november 2011

De wereld staat op losse schroeven, volgens trendanalist Christine Boland. De snelheid van het licht staat opnieuw ter discussie, een oplossing voor de eurocrisis blijkt toch niet zo zeker. En dacht je naar een seminar van trend-goeroe Boland te gaan, dan ligt de locatie - het drijvende kantoorgebouw De Bonte Zwaan - ineens vijfhonderd meter verderop. Door alle verwarring in de wereld, draait het in de mode van 2013 daarom vooral om stilstaan, nostalgie en handgemaakte producten.

De locatie van het trendseminar van Boland - in De Bonte Zwaan, een drijvend kantoorgebouw in Amsterdam – was de ochtend voor de bijeenkomst ineens verdwenen. Het gebouw bleek vijfhonderd meter verplaatst te zijn. “Gelukkig is mijn hartslag inmiddels weer gedaald,” zucht Maureen Reulink die de seminar organiseerde. Volgens Boland is het typisch iets van deze tijd, waar alle zekerheden wegvallen. Consumenten willen daarom vooral stilstaan, herwaarderen, zoeken naar een nieuwe balans en opladen. Drie trends presenteerde Boland: re-value, re-balance en re-charge. Terugkerende onderwerpen daarbij zijn nostalgie, tradities en cultureel erfgoed, waarbij er wordt ingegaan op de huiselijkheid van vroeger.

Hoe uit zich dat in de mode? Natuurlijke materialen als vachten en huiden, gebreide of gehaakte mode-items en vooral handgemaakte producten staan in 2013 hoog op het wensenlijstje van consumenten. De ‘consumensen’, zoals Boland ze noemt, gaan wel hun eigen gang. Slechts 11 procent van de consumenten denkt dat hij of zij de mode volgt.

Een goed voorbeeld is volgens Boland, die al ruim twintig jaar actief is als trendanalist voor de mode-, media- en retailwereld, de nieuwste actie van Hema; speelt in op de huiselijkheid van vroeger en op de handgemaakt-trends. Wie zijn favoriete gebreide trui van vroeger weer in zijn garderobe zou willen hebben, dient een oude jeugdfoto met het desbetreffende kledingstuk te uploaden op de Facebookpagina van Hema. Voor de eigenaren van de tien kiekjes die de meeste stemmen ontvangen, maakt een heus ‘Hema-oma-brei-team’ een remake.

Ook op het gebied van winkelen uiten de trends van Boland zich: nostalgische winkels, geïnspireerd op buurtwinkels van weleer, verrassende pop-up stores – zoals de H&M beachstore op het Scheveningse strand – en verder vooral monostores, gericht op één onderwerp. “Je moet het leuk vinden om het je klanten naar de zin te maken,” zegt Boland. En: “Het gaat om het verkopen van een gevoel. Een merk moet een beleving zijn. En doe je het goed, dan krijg je net als Apple, de status van een kerk.”

Ook in China staan consumenten stil en herwaarderen ze hun geschiedenis. Dat vertellen Sam Colijn en Kirsten van Dam tijdens het trendseminar. De dames van Out of Office, een trend research, branding en design bureau, dat met name werkzaam is in China, vertellen over hun ervaringen. “China kent geen copyright en het land staat daarom bekend om kopieergedrag,” vertelt Colijn. “Maar de generatie van nu is anders en is juist de geschiedenis van het land aan het herontdekken.” Het land is volgens Colijn en Van Dam een prima plek om te gaan ondernemen: “De middenklasse wordt rijker. En de generatie van nu, enig kinderen door de éénkindpolitiek, zijn op zoek naar echte luxe. Mode-items van hoge kwaliteit.”

Yasmine Esser