Consumenten kopen minder kleding, niet goedkopere

woensdag 05 februari 2014

Nederlandse consumenten hebben tussen 2008 en 2013 bezuinigd op modeaankopen door minder kledingstukken in te slaan. Consumenten bezuinigen nauwelijks door goedkopere kleding te kopen. Volgens onderzoeksbureau Gfk laat een analyse over de periode 2008 tot 2013 zien dat de gemiddelde prijs die betaald is voor een mode-item op totaalniveau vrijwel niet veranderd is.

Volgens Gfk zorgt het huidige gedrag van consumenten ervoor dat de doorverkoop in modewinkels achterblijft en dat steeds meer zelfstandige winkeliers hun winkels moeten sluiten. Consumenten met minder vertrouwen in de economie, gaven minder geld uit aan kleding.

Het onderzoeksbureau bekeek tussen 2008 en 2013 het aantal gekochte artikelen van consumenten, het aantal aankoopmomenten en de gemiddelde betaalde prijs per artikel. In de onderzochte periode daalde het aantal gekochte stuks met 10 procent.

Bezuinigingsstrategie verschilt per leeftijd

Volgens Gfk verschillen bezuinigingsstrategieën per leeftijdsgroep. De 50-plusdoelgroep is later begonnen met bezuinigen op hun kledingaankopen dan de jongere leeftijdsgroepen. Ouderen houden het minst van minder geld uitgeven. De groep 50 tot 64 jaar heeft vooral bezuinigd op volume en minder op prijs.

De 30 tot 49 jarigen hebben het meest bezuinigd op kleding, de afgelopen vijf jaar. Deze consumenten kochten in 2013 15 procent minder kledingstukken dan in 2008.

De totale bestedingen van jongeren tot 29 jaar in de modebranche zijn met 8 procent gedaald. In de afgelopen 5 jaar hebben ze bezuinigd op het aantal gekochte stuks, het aantal koopmomenten en de betaalde prijs. Opvallend is dat het laatste jaar een kleine opleving zichtbaar is in het aantal stuks per koper, terwijl de gemiddelde prijs het laatste jaar opvallend is gedaald. Het lijkt er op dat de komst van retailers met een scherpe lage prijspositionering deze groep er toe aanzet meer te kopen met hetzelfde budget.

De groep kopers van 20 tot 29 jaar gingen het laatste jaar ook weer vaker de stad in. De groep 50-plussers heeft het aantal shopping trips het minst beperkt. De groep 30 tot 49 jarigen gingen 15 procent minder vaak winkelen.