Crisiskraker. Bevlogen AmatÝr

woensdag 05 februari 2014

Als het je lukt om in crisistijd een bedrijf van de grond te krijgen, een nieuw product te lanceren, aarzelende retailers over de streep te trekken en spullen te verkopen, dan doe je het goed. Wie kansen ziet en pakt in crisistijd is crisiskraker. Deel 3, Amatør.

Eline Starink liep vier jaar geleden stage bij Heineken op de marketing afdeling en zag een gat in de markt. "Nou ja een gat, ik zag ruimte," zegt de jonge onderneemster. Volgens Starink was bij jonge, werkende vrouwen behoefte aan leuke, goedzittende en niet zo belachelijk dure jasjes. Zo'n jasje dat elke outfit ophaalt. Zo'n jasje dat je over een jurkje aan kunt trekken, maar ook met een jeans of nette broek kunt dragen. Zo'n jasje waarin je goed gekleed bent, zonder dat het heel formeel wordt allemaal. Dat jasjesmerk is ze toen zelf gestart.

Demerknaam Amatør roept nogal eens vragen op. Een agent in Zweden kon er niet om lachen, 'wij nemen mode zeer serieus' was het commentaar. Starink: "Het is een naam met een knipoog, een grapje, maar in die naam zit ook veel van mezelf. Met de Noorse 'ø' (spreek uit 'eu') is het niet alleen een sterk beeldmerk, het refereert ook aan het land waar ik ben opgegroeid. En het woord amateur vormt een mooi contrast met de zakelijke doelgroep die ik voor ogen had. Toen ik het label begon was ik zelf een amateur, een beginner in de modebranche, inmiddels ben ik zeer ervaren."

De sweaters met het Amatør logo zijn onverwacht een bestseller

Starink heeft geen mode-opleiding gedaan noch had zij enige ervaring in de branche. Wel beschikt ze over een flinke dosis lef, doorzettingsvermogen en, naar eigen zeggen, het talent om goede mensen om zich heen te verzamelen. Allemaal cruciale eigenschappen om in crisistijd een bedrijf van de grond te krijgen. Haar afstudeerscriptie psychologie en het business plan schreef ze gelijktijdig. Ze liet op eigen houtje een monstercollectie maken, een huisstijl ontwerpen en vond investeerders. "Ik ben alle borrels afgeweest. In m'n eentje. Kwamen daar mannen in grijze pakken op zoek naar een paar miljoen. Ik had slechts een fractie daarvan nodig." Zelf stak ze al haar spaargeld, verdiend met modellenwerk, in de zaak. "Ik heb een vijftal investeerders gevonden, maar niet één persoon heeft méér geïnvesteerd dan ik. Dat laat zien dat je serieus bent en het voorkomt dat je direct de helft van het bedrijf uit handen geeft."

Nu, drie jaar later, is Amatør aan de vijfde collectie toe en telt veertig verkooppunten in Nederland, België en Noorwegen. Het merk wordt onder meer verkocht bij Tenue de Nîmes in Amsterdam, Joe & Brown in Heemstede, Voorwinden en Marilot in Eindhoven. Met de monstercollectie achterin de auto de winkels langs hoeft niet meer, in januari stond Starink met de nieuwe wintercollectie op modevakbeurs Modefabriek in Amsterdam en op Premium in Berlijn. "Tot nu toe zijn de orders elk seizoen verdubbeld. Ook dit jaar weer, hoewel we natuurlijk nog middenin de verkoop zitten, heeft een aantal winkels al 100 en zelfs 120 procent meer georderd dan vorig jaar."

Wat begon met twaalf jasjes is nu een complete damescollectie met broeken, rokjes, jurken, truien, vesten en accessoires. De kleding wordt grotendeels in Europa geproduceerd. De jasjes zijn de eye catchers, mooie zware kwaliteiten, brutale prints, met een klassieke pasvorm en snit. De doelgroep van jonge vrouwelijke professionals heeft Starink uitgebreid toen na het eerste seizoen bleek dat het merk ook de groep randstedelijke early adaptors en hipsters aanspreekt. En dan zijn er nog de T-shirts en sweaters met het logo erop, die een onverwachte bestseller zijn gebleken. "Ik had een shirt voor mezelf laten maken en kreeg daar zoveel positieve reacties op dat ik het in de collectie heb opgenomen. De meeste winkeliers willen ze hebben en via de Amatør webshop verkopen we er iedere dag wel een paar." In het Amsterdamse café waar FashionUnited met Eline Starink heeft afgespoken, zit een jonge man te werken aan een laptop. Hij zegt gedag en wijst lachend op zijn trui, een zwarte Amatør sweater.

Dit jaar focust Starink op internationale uitbreiding. "We hebben sinds kort een agent in België en een in Londen, waar ik veel van verwacht." Ook wil ze meer verkoopunten in Scandinavië en komt Duitsland erbij. "Ik kijk ver vooruit, maar wil het stap voor stap doen. Niet te veel tegelijk, maar echt een bestendig bedrijf opbouwen. Het is veel werk, er is nog zoveel te doen. Maar toch, iedere avond denk ik: 'morgen mag ik weer!'."