De Bijenkorf gaat digitaal communiceren, afbouw hardcopy

woensdag 26 februari 2014

Klanten van De Bijenkorf ontvangen hun informatie voortaan digitaal. De warenhuisketen stopt met de verzending van miljoenen folders en brieven en gaat voortaan via e-mail, apps, social media en de website communiceren met consumenten. Het online bereik is volgens marketingdirecteur Rob Bohemen namelijk veel groter dan het bereik via hardcopy boekjes.

Zo werden de Drie Dwaze Dagen-boekjes in 2013 maar liefst 3,7 miljoen keer online bekeken. Met zo’n 600.000 online views van het Inpiration Magazine overstijgt ook dit aantal de hardcopy oplage. Daarnaast bereikt het bedrijf met de e-mailnieuwsbrief 1 miljoen geïnteresseerden, wordt de Bijenkorf App 80.000 keer per week bekeken en heeft de warenhuisketen bijna een half miljoen likes op Facebook, 65.000 Twittervolgers en duizenden belangstellenden via de Bijenkorf Instagram-, -Google+ en Pinterest-accounts.

Uitzondering wordt gemaakt voor Inspiration Magazine en de Drie Dwaze Dagen-folder

De warenhuisketen kondigt daarom aan om hardcopy af te bouwen. Een uitzondering wordt gemaakt voor Inspiration magazine, de boekjes voor de Maffe Marathon en de Drie Dwaze Dagen-folders die dit jaar naast digitaal ook nog in hardcopy naar de meest actieve klanten worden gestuurd. Het De Bijenkorf Magazine, dat vorig jaar twee keer werd uitgegeven, houdt op te bestaan. In plaats daarvan wordt Inspiration magazine voortaan vier in plaats van drie keer uitgegeven.

Het geld dat De Bijenkorf bespaart, investeert het bedrijf in ontwikkeling van digitale media en de multichannelstrategie om persoonlijker te kunnen communiceren. “Onderzoek toont aan dat klanten ook digitaal willen communiceren, mits afgestemd op hun persoonlijke interesses. Investeringen in nieuwe technische mogelijkheden, waarbij de Bijenkorf App een hoofdrol speelt, maken dit mogelijk,” aldus Bohemen.

De Bijenkorf App, die inmiddels al 500.000 keer gedownload is, biedt persoonlijke service voor Bijenkorfmembers in de vorm van vouchers, een actueel overzicht van zijn of haar gespaarde punten en sinds kort ook digitale kassabonnen.

In de winkel gaat de Bijenkorf ook communiceren via de app met de consument. De applicatie is nu uitgerust met een productscanner, waarmee een klant de barcode op een prijskaartje in de winkel kan scannen om gedetailleerde informatie over het artikel, de beschikbaarheid in andere filialen of deBijenkorf.nl kan krijgen en direct online kan bestellen. Ook wordt het mogelijk om de Bijenkorf cadeaubon te scannen zodat in de winkel alleen de app nodig is om met de tegoedbon te betalen.

De Bijenkorf gaat digitale informatie op de fysieke winkelvoer integreren via tablets en de app

Deze nieuwe tool maakt onderdeel uit van de premium experience strategie van het bedrijf om de winkelervaring te verbeteren. Zo wordt dit jaar na succesvolle pilots ook Tablet Assisted Sales in de filialen uitgerold. De Bijenkorf investeert dit jaar verder 1,5 miljoen euro in nieuwe systemen en klantrelatiebeheer (CRM) die ervoor zorgen dat digitale informatie op de fysieke winkelvloer geïntegreerd kan worden.

“Denk aan het mobiel betalen in de winkel via de app of het versturen van een bericht aan de klant tijdens het shoppen over privileges of bijzonder nieuws over merken," legt Bohemen uit in een persbericht. "Dit op basis van persoonlijke interesses en vanzelfsprekend alleen als de klant dit wenst.” Volgens Bohemen zal dit leiden tot meer persoonlijke communicatie, de verhoging van het serviceniveau en digitale klantherkenning.