De Coolcat blogger competitie is begonnen

vrijdag 18 juli 2014

Terwijl het Coolcat filiaal aan de Nieuwendijk in Amsterdam langzaam volloopt met fans, volgers, familie en vrienden, staat een zestal Nederlandse modebloggers te popelen om het resultaat te laten zien. Maandenlang hebben ze in samenwerking met Coolcat gewerkt aan een speciaal ontworpen T-shirt. Als de muziek uitgaat, beginnen de bloggers te grijnzen. Het is het begin van de wedstrijd: welk shirt wordt het eerst uitverkocht en zal als beloning in herproductie worden genomen.

KittehsCupcakes, Lara Rose, Redreidinghood, Diva-Iraida, Style-chameleon en Fromhatstoheels zijn de blognamen van de dames die de kans kregen om de ontwerper in zichzelf naar boven te halen. Allen vertegenwoordigen één van de waardes van het modemerk Coolcat: stoer, sexy, loud en fun. Ze kregen de opdracht om hun eigen stijl te laten zien in hun ontwerp. “ Coolcat gaf ons bloggers heel erg de vrijheid in het ontwerp, model en stof-keuze. Het was elke keer een feestje om op het hoofdkantoor te zijn. Ik voelde me in ieder geval erg speciaal,” vertelt Sharon van Style-chameleon. Zij ontwierp een T-shirt met haar eigen blog logo erop. “Wie heeft er nou geen witte tee met tekst in de kast hangen? Ik denk dat dit een van de veelzijdigste items is. Je kan het bijna wel op elke denkbare manier combineren.”
Ieder T-shirt wordt geproduceerd in twee kleuren. Per kleur worden ongeveer vijfhonderd shirts gemaakt, dit betekent zo'n duizend exemplaren per ontwerp. Ongeveer zes weken lang zullen ze in de winkel hangen. Coolcat verwacht dat binnen vier weken een winnaar uit de bus zal komen. Deze gelukkige ontwerper mag haar creatie laten herproduceren. De grootte van deze productie en de extra tijd die het nog in de winkel zal hangen, wordt overlegd met de winnende blogger.

Coolcat gebruikt bloggers voor verkoop

“Het is een mooi initiatief om elkaars netwerk te versterken,” aldus Dunja Dirksen, de woordvoerder van Coolcat. De promotie van de collectie gaat zowel via de winkel als via de blogs. Klanten van de winkel maken kennis met de blogs en andersom. “We hebben gekeken wie het beste bij ons merk past. Fashion bloggers staan voor een eigen stijl. Bloggers inspireren dagelijks met nieuwe, zelf gecreëerde outfits en trends. Juist om deze reden wil Coolcat zich met deze bloggers verbinden.” Of in de toekomst weer samengewerkt zal worden, is niet te zeggen. Coolcat wil niet vast blijven houden aan de gekozen bloggers. Ze houden hun ogen open voor nieuwe bloggers die wellicht bij hun merk passen.

Aan het eind van de avond werd het favoriete ontwerp al iets duidelijker. De koplopers op dit moment zijn Tara en Larissa van KittehsCupcakes met hun festival hemd. Deze ‘muscle tee’ heeft een mannelijke uitstraling. Om dit aan te passen maakten de dames de hals dieper, de bandjes slanker en er kwamen cut-outs in de zij. Voor een stoere uitstraling werd de stof tussen de twee zij-gaten rondgedraaid voor een zogenoemde 'twist'.

Alle T-shirts zijn vanaf 18 juli verkrijgbaar in alle Coolcat winkels. De prijzen variëren van 14,95 tot 19,95 euro.

Luuk Krekels