De favorieten van... Mariette Hoitink

vrijdag 03 januari 2014

Mariette Hoitink neemt haar vintage Chaneltas overal mee naar toe. Thuis draagt ze het liefst een kimono met Uggs. De eigenaresse van HTNK Fashion recruitment & consultancy houdt er niet van om door winkelstraten te struinen, maar ze snuffelt wel graag bij Traderspop Gallery in Maastricht.

Wie: Mariette Hoitink
Studeerde in 1989 af aan Artez Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. In 1997 richtte ze HTNK Fashion recruitment & consultancy op. Momenteel is ze managing director van het bedrijf. Hoitink is daarnaast adviseur van verschillende mode-academies en bestuurslid bij House of Denim en de Meesteropleiding Coupeurs.
Leren broek “Je kunt me uittekenen in een leren broek, bijvoorbeeld van Avelon, met een overhemd: wit, zwart of denim. Vaak met een lang colbert. En in de winter vervang ik het soms voor een koltrui.”

Kimono “Thuis draag ik het liefst een kimono. Ja, een zijden kimono. Met Uggs.”

Traderspop Gallery “In Maastricht. Ik kom er bijna iedere maand. Het is één van mijn favoriete winkels, net als SPRMRKT in Amsterdam, maar die winkel ga ik nu eens niet noemen. De broers Guido en John Waterval zijn de eigenaar van Traderspop. Ze hebben een groepje winkels en een kroeg onder de naam TheNeighbourhood.nl in Maastricht. Traderspop is zo ingericht dat het lijkt dat alle items handpicked zijn door de eigenaren. Het is ook hun persoonlijke smaak.”

Berlijn “Ik heb een tweede huis, een appartementje, in Maastricht. Toch kom ik het allerliefst in Berlijn. Ik houd van de rauwheid van de stad. Er is niet een specifieke wijk of buurt waar ik telkens terugkom, want de stad is groot en alle winkels en restaurants liggen verspreid door Berlijn.”

Missie “Struinen doe ik alleen in verre steden als Tokio. In Nederlandse steden zijn de bijzondere winkels vaak op één hand te tellen, dus dan ga ik doelgericht naar één of twee winkels. Van online shoppen ben ik ook geen fan, dat doe ik alleen bij hoge uitzondering.”

Personeel “Dat maakt of breekt een winkel. Je kunt nog zo’n mooie collectie hebben, als de medewerkers niet aardig zijn, ben ik snel weer weg. Ik kom graag in speciaalzaken waar het personeel me kent als ik binnenkom. Heerlijk als iemand zegt: ‘Hé, wil je dit niet even zien?’. Ik hoef niet altijd advies, maar de medewerkers kunnen me soms heel mooie items showen, die ik zelf over het hoofd had gezien, omdat ze geen hangappeal hebben. Het is vooral belangrijk dat de verkopers vriendelijk en open zijn. En dat ze je niet iets willen aansmeren wat niet staat.”

Vintage Workerpant “De broek is van het merk Toile de Chine van ontwerpster Roos Dijkstra. Ze verzamelt vintage kleding en lapt het dan op. De broek is het laatste kledingstuk dat ik heb aangeschaft. Het was tijdens de HTNK One Day Shop. Ik zag ‘m hangen en ik dacht: wow, dat is mijn broek. De workerpant is net een museumstuk, zo mooi. In een wassing die niet meer wordt toegepast en een kleur indigo die niet meer bestaat, met lapjesstof.”

Chaneltas “Een ander vintage-item dat ik heb, is mijn Chaneltas. Ik heb de tas sinds stylist Roel Schagen een stylingsale hield. Ik heb de tas altijd bij me, dag en nacht. Het is een klein model, dus geschikt voor ’s avonds. Overdag stop ik de tas in mijn werktas.”

The Business of Fashion “Een super fijne website, ik lees het dagelijks. De artikelen zijn goed geschreven.”

Stefan Siegel “Van Not Just A Label, een online designer platform dat aandacht besteedt aan pioniers in de hedendaagse modewereld. Siegel is de oprichter. Ik vind hem de meest inspirerende persoon van dit moment, met de beste boodschap. Hij wil het hele modesysteem op de kop zetten. Het draait onder andere om de vraag of we in de mode alleen elkaar concurrenten willen zijn, of dat we gaan samenwerken.”