Defensie inspireert Oger tot nieuwe lijn

maandag 18 januari 2010

Herenmodespecialist Oger Lusink heeft een nieuw merk aan zijn imperium toegevoegd. Voor het modemerk, dat de klinkende naam 'Dutch Forces' draagt, is een contract afgesloten met de Nederlandse defensie. De kledinglijn is dan ook geïnspireerd op de Nederlandse krijgsmacht. Aan de basis van het nieuwe merk liggen de ‘imposante historie’ van de krijgsmacht en de symbolen die worden gebruikt. Op basis daarvan heeft de eigenaar en naamgever van een keten exclusieve herenmodezaken in Nederland een merk ontwikkeld dat bestaat uit vier productgroepen. Ten eerste presenteerde Lusink zondag op de vliegbasis Volkel een casual kledinglijn voor het middensegment aan 300 detaillisten. Een tweede tak van het merk is die van de active sportswear die bestaat uit trainingspakken. In samenwerking met horlogemaker Prisma komt er daarnaast een lijn van –om te beginnen- drie horloges op de markt. Eén met het thema landmacht, één volgens het thema luchtmacht en één maritiem horloge gebaseerd op de gebruiken van de marine. Tot slot komt er nog een exclusievere kledinglijn regimental traditonals, die zal bestaan uit klassieke kledingstukken voorzien van heroïsche onderdelen.

Oger Lusink kwam op het idee toen zijn oog bij een luchtshow door Italiaanse vliegeniers op de vliegersjacks viel en zag dat er met symbolen veel kan worden gedaan. “Kort daarna zag ik de kleding van de Nederlandse veteranen," vertelt Lusink. "Ik vond dat de kleding mooier en modieuzer zou kunnen." In samenspraak met defensie –die in het voorstel een kans zag het imago van defensie op te poetsen- kreeg Lusink toestemming de officiële symbolen te gebruiken. Over een doelgroep maakt Lusink zich niet druk: “Vergis je niet. In Nederland leven 250.000 veteranen die trots zijn op defensie.” Vanaf volgend jaar zomer is de mannencollectie te koop in modewinkels Later komt er ook nog een dameslijn bij.

Oger Lusink heeft drie bedrijven, Fashion –de leverancier van exclusieve kostuums- Wholesale –waaronder ook de nieuwe lijn valt- en Corporate –dat bedrijfskostuums maakt, onder meer voor Martinair. Oger Lusink werd in 1996 beloond met de Max Heijmans-ring voor zijn bijzondere verdiensten voor de mode in Nederland