Desigual wil sneller Europa veroveren

vrijdag 17 januari 2014

Manuel Jadrague's doel voor Desigual is net zo groot worden als het Franse modeconcern LVMH. Hij ziet het moederbedrijf van merken als Louis Vuitton en Céline - waar de algemeen directeur van Desigual een decennium heeft gewerkt - als het ultieme voorbeeld. "In de komende drie jaar zijn we van plan om ongeveer 20 tot 25 procent te groeien per jaar. Het idee is om het bedrijf om de vier jaar te verdubbelen," dat zegt de topman van het kleurrijke modebedrijf tegen Reuters.

Om zijn doel te bereiken wil Jadraque de expansie van Desigual in Europa en opkomende markten versnellen. De komende drie jaar wil hij ieder jaar honderd winkels openen. Dat kan makkelijk denkt hij, want er is ruimte voor zo'n twintig bedrijven à la Inditex, het moederbedrijf van formules als Zara en Bershka. De winkels zullen vooral in Europa openen, want hij erkent dat Azië een lastige markt is. "Aziatische consumenten hebben een heel andere smaak dan Europese. Maar in Zuid-Amerika gaat het erg goed."

De managing director van het Spaanse label, wil niet alleen meer winkels openen, hij wil ook nieuwe producten introduceren. Hij bedacht al Desigualparfum en -cosmetica. "Het is voor een merk het allerbelangrijkste om zichtbaar te zijn in de markt," zegt hij vanaf de Berlijnse modebeurs Bread & Butter tegen Reuters.

Desigual blijft groeien

Een jaar geleden maakte Desigual al een belangrijke omslag. Het modebedrijf wilde een breder publiek aanspreken en besloot daarom ook kledingstukken te ontwerpen met minder felle kleuren en excentrieke prints. In 2012 zei Jadraque nog dat de kleurrijke kleding juist zo succesvol is omdat het iedereen aanspreekt. “De positiviteit van de kleding is universeel."

Jadraque's tactiek voor Desigual lijkt te werken. Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet van 1 miljard. In 2013 boekte het merk een omzet van 820 miljoen euro. Vier jaar geleden was dat nog 440 miljoen euro.

Foto’s: Desigual tijdens New York Fashion Week