Dr. Martens vernieuwt management

maandag 18 augustus 2014

Schoenenmerk Dr. Martens heeft twee nieuwe gezichten toegevoegd aan het senior management team. De voormalige directeur van Deckers Steve Murray wordt de nieuwe uitvoerend directeur en Henrik Holmark van sieradenmerk Pandora wordt de financieel directeur.

David Suddens, die de afgelopen twaalf jaar CEO was bij Dr. Martens, zal verder gaan als niet-uitvoerend voorzitter. “Steve en Henrik zullen zich inzetten om het succes van Dr. Martens voort te zetten en het merk nog verder ontwikkelen. Ze hebben allebei veel ervaring met het uitbouwen van merken en zullen Dr Martens een nieuwe impuls en nieuw perspectief geven”, laat hij weten.

Murray was voorheen directeur van Deckers Outdoor in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Daarvoor was hij president actiesporten bij VF Corporation, mede verantwoordelijk voor Vans. Henrik was financieel directeur bij sieradenmerk Pandora en zal eind 2014 aantreden bij Dr. Martens.

Management zet vernieuwing door

De afgelopen twee jaar heeft Dr. Martens veel strategische stappen gezet. In 2013 verkocht de Britse R. Griggs Group het merk aan een dochteronderneming van investeringsmaatschappij Permina. De overnamesom bedroeg 300 miljoen pond (354,5 miljoen euro). “Dr. Martens is een uniek en authentiek merk. Permira Funds respecteert de heritage van het merk. De nieuwe eigenaar wil het management team ondersteunen en die erfenis koesteren.”

Suddens zei eerder in een verklaring: “Dr Martens is sterk gegroeid in het eerste kwartaal van dit jaar, met een omzetgroei van 13 procent. Er is dus een sterk platform om op verder te bouwen.” Sinds dit jaar heeft Dr. Martens de distributie in eigen hand genomen; er zijn twee dochterondernemingen gestart voor de verkoop en distributie van het merk in de Benelux.

Dr. Martens is al meer dan vijftig jaar een familiebedrijf. De schoenen werden oorspronkelijk ontworpen voor het Duitse leger, opvallend door gele stiksels, gerubberde zolen en de geel-zwarte lus. De Britse familie Griggs kocht na de Tweede Wereldoorlog de rechten voor de Dr. Martens schoenen. Het merk is verkrijgbaar in 63 landen.