EU schaft hoge belasting op Amerikaanse jeans af

donderdag 27 maart 2014

De Europese Unie gaat de tariefverhoging op de invoer van premium jeans uit de Verenigde Staten intrekken. Vorig jaar mei werd het tarief op damesspijkerbroeken met 26 procent opgeschroefd. Een jaar na dato - op 1 mei aanstaande - worden de invoerrechten op deze productcategorie weer verlaagd van 38 procent naar 12,5 procent.

Tariefverhoging op premium denim uit VS ingetrokken

De verhoging van invoerrechten door de EU komt voort uit een handelsconflict van  Europa en de Verenigde Staten, van zo'n tien jaar geleden. Centraal staat het Byrd Amendment, dat regelde dat de Amerikaanse overheid inkomsten uit anti-dumpingbelastingen verdeelde onder de betrokken ondernemingen. De wet werd verworpen door de Wereldhandelsorganisatie, maar de Verenigde Staten verzuimden lange tijd de regel aan te passen. Als sanctie besloot Europa extra invoerheffingen van 15 procent op te leggen.

Het Byrd Amendment is intussen ingetrokken, maar nog niet alle gevolgen ervan zijn weggewerkt. Europa legt, met goedkeuring van de Wereldhandelsorganisatie elk jaar extra invoerheffing op een aantal producten uit Amerika. De strafmaatregelen kunnen ieder jaar aangepast worden door het toevoegen of schrappen van producten op de lijst. Toen het bedrag uit anti-dumpingmaatregelen dat de Verenigde Staten in 2012 uitkeerde aan bedrijven steeg, stelde Europa vorig jaar voor vier producten een extra belasting in: mais, brilmonturen, kraanwagens én jeans.

Het terugschroeven van de invoerrechten in de EU is een positieve ontwikkeling voor de textielindustrie in Californië. Daar komt zo'n 75 procent van alle premium Amerikaanse denim vandaan. Niet alleen bedrijven die hun jeans in Californië produceren werden door de maatregel geraakt, maar ook alle bedrijven die de textielindustrie ondersteunen. Als gevolg van de tariefverhoging is de import en verkoop van premium jeans uit het land afgelopen jaar fors afgenomen. Het zou gaan om een daling van zeker 50 procent. Daarnaast hebben jeanslabels, zoals Hudson Jeans bijvoorbeeld, hun spijkerbroeken als 'damesbroeken' of 'katoenen broeken' laten classificeren en zo de hogere belasting op denim met succes omzeild.