Ecco boekt beste jaarresultaat in 50 jaar bestaan

donderdag 13 maart 2014

Ecco's jaarresultaat, oftewel de netto omzet minus de bedrijfskosten, is in 2013 gestegen met bijna 16 procent tot 106,4 miljoen, wat het beste resultaat ooit is in de geschiedenis van het Deense schoenenlabel. “Dat is een schitterende prestatie,” zegt CEO Dieter Kasprzak in een persbericht. "We hebben onze productie gereorganiseerd terwijl ons bedrijf en onze winst zijn gegroeid." De omzet van het bedrijf is gestegen met 47,9 miljoen euro naar 1,13 miljard euro. Een stijging van 4,4 procent ten opzichte van 2012. De winst voor belastingen, bedroeg 165,4 miljoen en steeg daarmee met 8 procent.

Ecco ziet omzet, winst en jaarresultaat stijgen

Ecco introduceerde in 2013 een groot aantal nieuwe producten. Veel daarvan werden, aldus het schoenenlabel, bestsellers. De schoen die werd gelanceerd ter ere van Ecco's vijftigste verjaardag was bovendien snel uitverkocht. Het was een combinatie van een aantal retro Ecco schoenen, wat maar laat zien dat iconische ontwerpen populair blijven, vindt het schoenenlabel. De verkoop van lederwaren en schoenaccessoires steeg met 12,6 procent tot 38 miljoen euro. Het bedrijf verkoopt bovendien haar verschillende leersoorten aan fabrikanten van andere premium merken. De verkoop daarvan groeide met 58 procent tot 82 miljoen euro.

In 2013 boekten China en Rusland de beste verkoopresultaten en groeide vooral Azië als markt voor het schoenenlabel. De online retail deed het in verschillende landen uitstekend, meldt Ecco. Daarmee wordt de online wereld een steeds belangrijker verkoopkanaal, wat werd onderstreept door in 2013 een nieuwe website te lanceren.

Ecco vermindert investeringen

Ecco verminderde de investeringen van 79,6 miljoen euro in 2012 tot 45,7 miljoen euro in 2013. In 2012 werden extreem veel investeringen gedaan, nadat in 2011 Ecco's grootste fabriek onbruikbaar werd door overstromingen in Thailand. Deze investeringen daalde in 2013. Daarentegen verhoogde het bedrijf juist het aantal consument- en marktgerichte investeringen. Zo bleef de schoenfabrikant investeren in het verbeteren van de distributie in Europa, Azië en Noord-Amerika, door 255 winkels en shop-in-shops te openen. Het totaal aantal winkels en shop-in-shops komt daarmee op bijna 3000. Ook werden meer dan 300 winkels gemoderniseerd en verbouwd en kregen werknemers wereldwijd trainingen. Ongeveer vier op de tien werknemers volgden een langdurige of korte opleiding.

Na de overstroming van de fabriek in Thailand lag in één klap 30 procent van de productie stil. Het schoenenlabel besloot daarop de productiecapaciteit beter te gaan verdelen. Daarom reduceerde het de productiecapaciteit in Slowakije, vergrootte juist de productiecapaciteit in China en scheidde de productie in Indonesië in twee units. Ook de Thaise fabriek werd gerenoveerd en opnieuw in gebruik genomen en er werd een nieuwe fabriek in Portugal opgestart. De vele veranderingen beperkte de productiecapaciteit, waardoor Ecco de groei van het bedrijf moest beperken.

De gematigde groeicijfers en de hoge stijging van de productiekosten als gevolg van de stijgende leerprijzen en snelgroeiende productielonen, hebben ervoor gezorgd dat Ecco zich in 2013 meer is gaan focussen op efficiëntie en de verkoop van producten met een hogere waarde. Ecco wil in 2014 haar strategie om gecontroleerd te groeien behouden. Het bedrijf verwacht dat de omzet en winst dit jaar opnieuw zullen stijgen.