Een dag in het leven van: Elsbeth Hartman

vrijdag 13 december 2013

Visual merchandisers, shopmanagers, inkopers, ontwerpers, hoe ziet hun werkdag er eigenlijk uit? FashionUnited vraagt het modeprofessionals in de nieuwe rubriek Een dag in het leven van. In de eerste aflevering: Elsbeth Hartman, buyer womenswear bij Coolcat.

Wie: Elsbeth Hartman. Studeerde in 2007 af aan het Amsterdam Fashion Institute en ging vervolgens als inkoopassistent bij Coolcat aan de slag. Binnen twee jaar groeide ze door naar de functie junior inkoper en sinds 2010 is ze buyer. Eerst voor de girlsafdeling, momenteel is ze buyer womenswear.

Omzet
“Ik begin de dag altijd met mijn e-mail checken. Coolcat heeft een kantoor in China en door het tijdsverschil staat mijn mailbox ’s ochtends vol met nieuwe mails. Het gaat voornamelijk over productieproblemen en prijsonderhandelingen. Op maandagochtend begin ik steevast met de omzetcijfers analyseren. Natuurlijk hou ik de verkoop ook de rest van de week in de gaten, maar op maandag krijg ik alle cijfers binnen, ook op product- en kleurniveau. Op basis daarvan bepaal ik wat ik ga afprijzen en wat ik ga bijkopen.”

Trends
“Momenteel zijn we bezig met de wintercollectie voor 2014. Ik ben net terug uit China waar ik alle winterjassen heb ingekocht. Een nieuwe collectie begint met een presentatie van ons stylingteam, waarin alle trends, stromingen en ontwikkelingen in de maatschappij worden besproken. De tweede stap is een vertaling maken naar Coolcat. Zodra het stylingteam de grote lijnen heeft bepaald, maken we samen een kleurenplan, een indeling voor de tafels en wanden en een tijdslijn. Vervolgens gaat styling tekenen.”

Samples
“Wanneer een ontwerp af is, besluit ik waar ik het naartoe stuur. De inkoopprijs is hoger wanneer we het in Turkije kopen, maar dan hebben we het wel binnen vier tot zes weken in huis. Bangladesh is goedkoper, maar dat duurt zeker twaalf weken. Elke dag komen er tien à twintig pakketten met samples binnen. Ik geef leiding aan een team van inkoopassistenten, die alle samples doorpassen en meten. Vaak beslissen we op basis van het eerste sample of we een kledingstuk gaan inkopen, in welke kleur, stof en hoeveel.”

Businessplan
“Elk seizoen krijg ik een inkoopbudget en stel ik een businessplan om te bepalen wat ik ga inkopen. Dat weeg ik af aan de cijfers van vorig jaar, maar ook aan wat er leeft onder de doelgroep. Op dit moment is de sporttrend groot en daardoor verkopen onze sweaters erg goed. Ook high waisted broeken verkopen goed onder onze doelgroep, dus heb ik daar extra van ingekocht.”

Doelgroep
“Voor de womenafdeling in de leeftijdscategorie 12 tot 18 jaar houden we twee types in gedachten: het rebel meisje en het sweet meisje. Omdat ik zelf niet de doelgroep ben is het belangrijk om vanuit onze klanten te denken. Ook ga ik minstens een keer per maand naar de winkel. Samen met de storemanager loop ik door de winkel om te bespreken wat goed loopt en wat minder. Af en toe sta ik een middag bij de paskamers om de klant van dichtbij mee te maken."

Reizen
“De leukste kant van mijn baan is het reizen. Ik ga vier keer per jaar naar China en Bangladesh en meerdere keren per jaar naar Turkije. Ik reis altijd samen met een stylist en ter plaatse stellen we de collectie samen. We checken lopende orders, passen items door en onderhandelen over prijzen. Dat werkt heel lekker; als je tegenover de fabrikant zit, krijg je toch meer voor elkaar dan wanneer je onderhandelt via mail. Het fijne is dat je tijdens zo’n reis je volledig op de collectie kan richten. Nog een heel leuke kant aan dit vak: ik ga ook mee op shopreizen naar New York, London en Miami."

Bestsellers
“Het is hard werken bij Coolcat. Voordat ik naar huis ga, zorg ik er altijd voor dat ik een nabestelling van bestsellers heb geplaatst of een vertaling daarop heb gemaakt. Tijdens het reizen ga ik na het werk nog vaak uiteten met fabrikanten. Het is belangrijk om de zakenrelaties goed te onderhouden. Maar naast het harde werken is het ook erg gezellig. Joy is één van de waardes binnen Coolcat en we hebben dus regelmatig borrels en feestjes.”