Een dag in het leven van: Gabriella Riebeek

vrijdag 14 februari 2014

Visual merchandisers, shopmanagers, inkopers, ontwerpers, hoe ziet hun werkdag er eigenlijk uit? FashionUnited vraagt het modeprofessionals in de rubriek Een dag in het leven van. In de derde aflevering: Gabriella Riebeek, stylist/buyer fashion accessoires bij Expresso.

Wie: Gabriella Riebeek
Begon haar carričre in 2005 als stylist en buyer fashion jewellery bij JAGO Accessories. Sinds 2007 is ze als stylist/buyer fashion accessoires verantwoordelijk voor het hele accessoirepakket van Expresso: van het ontwerpen en ontwikkelen van sjaals, riemen, tassen, panty’s en de give-aways tot de productie, prijsonderhandelingen en de monsteropvolging totdat het eindproduct in de showroom ligt.


Nooit saai
"Mijn dagen zijn nooit hetzelfde. Het is afhankelijk van de periode waarin we zitten. Nadat een nieuwe collectie is getekend en ontwikkeld, ben ik vaak bezig met prijsonderhandelingen, collectieboekjes maken en de voorbereidingen van de seizoenspresentatie. Na zo’n presentatie ben ik weer dagen heel druk met het ingeven van de nieuwe collectie. Tussen de seizoenen door zitten brainstorms, shoppings en sourcingtrips. Never a dull moment!"

Koffietijd
"Eigenlijk is de dag altijd te kort. Maar goed, ik denk ook wel: morgen is er weer een dag. Voor pauzes en koffiemomenten maken we tijd. Om beurten zetten we lekkere koffietjes voor elkaar en rond het middaguur zijn er twee dames die de lunch uitgebreid verzorgen."

Inspiratie
"Ik doe overal en nergens ideeën op, maar mijn belangrijkste inspiratiebronnen zijn modebladen, shoppingreisjes, internet en natuurlijk de grote designers. Maar ik kan net zo geďnspireerd raken door wat mensen dragen op straat."

Creativiteit vs cijfers
"De afwisseling vind ik het leukste aspect aan mijn baan. De combinatie van creativiteit en de cijfermatige kant - zorgen dat ik de marges en de verkoopaantallen haal – houdt me scherp. Daarnaast vind ik Expresso een heel leuk bedrijf om voor te werken. Soms hoor je weleens dat er veel haat en nijd is tussen bijvoorbeeld styling en verkoop, maar dat is bij Expresso absoluut niet het geval. Het is een warm bad en we proberen echt samen het onderste uit de kan te halen op een fijne en collegiale manier."

Stijgende lijn
"Ik ben trots op het feit dat onze leveranciers betrouwbare fabrikanten zijn die goed zijn voor de mensen die er werken. Met de meesten werk ik al jaren en ik ben blij dat ik dat ooit goed heb ingeschat en aangevoeld. Ook vind ik het heel leuk om te zien dat het aandeel van de accessoires in de collectie sinds ik 7 jaar geleden bij Expresso ben begonnen, is gestegen van nog geen 1 procent naar 10 procent van het de totale productie. En er valt nog zo veel meer te winnen!"