Een dag in het leven van: Gert Makkinga

vrijdag 10 januari 2014

Visual merchandisers, shopmanagers, inkopers, ontwerpers, hoe ziet hun werkdag er eigenlijk uit? FashionUnited vraagt het modeprofessionals in de rubriek Een dag in het leven van. In de tweede aflevering: Gert Makkinga, visual merchandise concept manager bij We Fashion.



Wie: Gert Makkinga
Studeerde in 1992 af aan de kunstacademie in Kampen, het huidige ArtEZ. Begon zijn carrière bij Peek & Cloppenburg als etaleur en werkte vanaf 1999 bij de Bijenkorf, waar hij als stylist verantwoordelijk was voor de presentaties in het filiaal in Rotterdam. In 2006 maakte hij de overstap naar We Fashion, waar hij in meerdere filialen windowdressers en visual merchandisers begeleidde bij de presentatie van collecties. In eerste instantie in Nederland, daarna concentreerde hij zich op Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Sinds najaar 2011 is hij visual merchandise concept manager, wat inhoud dat hij eindverantwoordelijk is voor alle etalages, visual merchandising en presentaties in de winkels.

Creatief plan
“Vanuit het hoofdkantoor van We Fashion vertaal ik samen met een team van vm'ers de belangrijkste moderichtingen binnen onze collecties naar etalages, visual merchandising en winkelmateriaal. Een nieuw seizoen begint met een creatief plan dat ik samen met de art director en fashion editor opstel aan de hand van presentaties van in- en externe trendwatchers. Tegelijkertijd gaan onze designers de nieuwe collecties schetsen. Een halfjaar voordat de nieuwe collectie in de winkel ligt, krijg ik input van de verschillende afdelingen women, men en kids. Met mijn team ga ik vervolgens aan de slag om etalage- en visual merchandisevoorstellen te ontwikkelen in het We Lab, de testwinkel op het hoofdkantoor.”

Koffietijd “Het is eerste wat ik ’s ochtends doe is met een kop koffie de dagelijkse gang van zaken voor mijn team doorspreken. Hoewel we ook vaak ’s ochtends om negen uur al de eerste meeting hebben. Het liefst zie ik elke dag tenminste één resultaat: een wandopbouw door een van mijn concept vm’ers of een test etalage waar we allemaal blij van worden.”

Inspiratie “Haal ik overal vandaan. Natuurlijk kijk ik naar de markt; hoe ziet retail er anno 2014 uit. Ik bezoek dan ook graag steden en kijk dan niet alleen naar andere kledingwinkels, maar ook naar interieurwinkels, restaurants, musea en galerieën. Verder lees ik veel mode- en interieurtijdschriften, bekijk ik blogs en zit ik graag op Pinterest. Door te kijken naar wat mensen dragen en hoe ze kleding combineren, doe ik veel ideeën op.”

Handschrift
“Een van de leukste dingen om te doen was het ontwikkelen van het We-handschrift in styling. Na een lange zoektocht naar een manier van combineren die onze collecties typisch We Fashion maakt, kwamen we tot een formule. Daardoor spreken we nu, van de ontwerpers tot het verkooppersoneel, allemaal dezelfde taal.

Hoogtepunt
“De opening van het eerste We Fashion-filiaal in Shanghai, een voor ons nieuwe markt, was een van de meest bijzondere projecten die ik ooit gedaan heb. Ik was betrokken bij het overbrengen van het concept, het opbouwen van de winkel en de training van een nieuw Chinees team dat nog niet bekend was met ons merk. Het was uitdagend, maar een geweldig motiverend project.”

9-5
“Of ik op tijd naar huis ga? Laat ik het zo zeggen: ik heb geen negen tot vijf mentaliteit. Dat is binnen deze functie ook lastig. Recent was ik nog nauw betrokken bij onze samenwerking met The Voice of Holland. Dat zijn lange intensieve dagen, maar geweldig om te doen."