Eijk-Amsterdam opent pop-up store in de Bijenkorf

dinsdag 11 maart 2014

Een pop-up store openen, op beurzen haar collectie presenteren, praten met de pers; het is allemaal nog nieuw voor Jolanda van Eijk. "Dat ervaar je zeker wel in dit gesprek," lacht de ontwerpster. Vanaf donderdag heeft ze met haar schoenenmerk Eijk-Amsterdam een tijdelijke winkel in de Bijenkorf in Amsterdam, bovenaan de roltrap van de tweede etage. "Heel spannend, maar als ik de reacties op Facebook zie, dan wordt het wel een succes."

Hoewel het aan de man brengen van haar schoenenmerk nog wat onwennig voelt, is Jolanda van Eijk allesbehalve een groentje in de modebranche. Ze studeerde in 1997 af aan de Mode Academie Charles Montaigne in Amsterdam. Daarna werkte ze als ontwerpster voor bedrijven als Claudia Sträter, Coolcat en Tommy Hilfiger. Ook was ze jarenlang creatief directeur bij Supertrash.

Het was bij dat laatste bedrijf dat ze in aanraking kwam met het ontwerpen van schoenen. "Ik wilde al langer een schoenenopleiding volgen, maar die opleiding was in Brabant en ik was net van Brabant naar Amsterdam verhuisd," vertelt Van Eijk. "Toen Supertrash een eigen schoenenlijn lanceerde ben ik de opleiding toch gaan volgen. Ik wilde precies weten hoe een schoen in elkaar zit en hoe het productieproces verloopt."

Drie jaar lang studeerde ze één dag in de week. In april vorig jaar besloot ze een producent in Italië te zoeken, zodat ze haar eigen schoenenmerk op de markt kon zetten. "Ik was helemaal in de ban van schoenen creëren. En ik wilde iets voor mezelf starten. Bovendien is mijn eigen merk heel anders dan de schoenenlijn van Supertrash."

Eijk-Amsterdam: elegante, sexy schoenen en minder zere voeten

De optisch hoger lijkende naaldhak staat centraal in de collectie van Van Eijk. "Ik loop zelf altijd op hakken," verklaart de ontwerpster. "Maar naaldhakken zijn na een tijdje heel oncomfortabel. En in de winkels liggen verder vooral blokhakken. Ik wilde elegante, sexy schoenen en minder zere voeten. Dus ik ben net zo lang gaan schuren op een blok hout, tot ik dacht: dit is het." Het resultaat is een hak die aan de achterkant een stiletto lijkt, maar van de zijkant wat weg heeft van een sleehak. Volgens Van Eijk lijkt de hak hoger dan hij in werkelijkheid is. "Je kunt de hele dag de stad in met deze schoenen. Tenminste, als je al een beetje gewend bent om schoenen met een hak te dragen. Als je altijd platte schoenen draagt, krijg je toch wel zere voeten," lacht ze.

Van Eijk wil van de optische hak haar handelsmerk maken. "In de wintercollectie komt 'ie ook terug. Voor de winter heb ik een schoen ontworpen die op een plateau staat, dus net iets hoger dan in de zomercollectie." De zomercollectie, die nu in de winkels ligt, bestaat uit 13 modellen - pumps, sandalen, laarsjes en een paar platte modellen - met in totaal 36 leer-kleurvariaties.

Haar eerste collectie is te koop bij Cobra in Den Bosch, Fou de Foot in Bussum en online op Omoda.nl en in haar eigen webshop. Vanaf 13 tot en met 20 maart opent de ontwerpster een pop-up store in de Bijenkorf in Amsterdam. Olcay Gulsen, eigenaresse van Supertrash, hielp Van Eijk om contact te leggen met de inkopers van het warenhuis. "Olcay is super enthousiast over Eijk-Amsterdam. En bij de Bijenkorf waren ze ook meteen positief." Voor de inrichting van de tijdelijke winkel ging ze een samenwerking aan met Nijboer Interieur & Design. De tijdelijke winkelhoek krijgt witte en grijze zuilen, houtkleurig meubels en een flatscreen, waarop het lookbook van het schoenenlabel wordt getoond.

De komende tijd houdt Van Eijk zich bezig met het ontwerpen van de zomercollectie voor 2015. Ook wil ze een agent in de arm nemen voor verkooppunten in het buitenland. "Een vriendin woont in San Francisco en gaat daar de verkoop voor de Oostkust van de Verenigde Staten doen." In Nederland ziet ze ruimte voor in totaal 15 verkooppunten, in België 25.