Esprit maakt weer winst in eerste helft 2013

maandag 24 februari 2014

De omzet van Esprit daalde in het eerste half jaar van het boekjaar 2013 en 2014 met 5,5 procent, naar 12,8 miljard Hongkong dollar (1,2 miljard euro). Toch heerst er vreugde bij het van oorsprong Amerikaanse modemerk. Het bedrijf is namelijk uit de rode cijfers. In het eerste helft van 2012 boekte Esprit nog een verlies van 265 miljoen Hongkong dollar (24,9 miljoen euro). Nu is de winst voor aftrek van rente en belasting (Ebit) 254 miljoen Hongkong dollar (23,8 miljoen euro). De netto-winst kwam uit op 95 miljoen Hongkong dollar (8,9 miljoen euro), een jaar geleden was dat nog -465 miljoen Hongkong dollar (-43.6 miljoen euro).

In Europa stabiliseerde de omzet volgens Esprit. In Azië gaat het minder goed. De omzet daalde met 21 procent. In China, de op twee na grootste markt voor het modemerk, daalde de omzet het meest.

"We zijn blij om te zien dat onze inspanningen om de bedrijfsresultaten te stabiliseren succes hebben en dat de winstgevendheid is begonnen te verbeteren. Onze doelen om de concurrentiepositie van Esprit te verbeteren zijn uitdagend. En onze transformatie, naar een verticaal business model, is uitdagend. Maar nu we zien wat we tot nu toe hebben bereikt, krijgen we nog meer vertrouwen in ons plan," zegt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez.

Esprit gooit business model op de schop

Het bedrijf blijft werken aan het herstructureringsplan: een sneller en efficiënter, verticaal geïntegreerd business model. De afgelopen tijd was er al een reorganisatie op de inkoopkantoren in Azië. Hierdoor kan Esprit de productdivisies beter beheren. Ook worden de collecties nu op andere momenten in het jaar uitgebracht, om de verticale strategie te optimaliseren voor winkeliers die de collecties inkopen. Esprit zette verder trenddivisies op in Londen en China. Het merk hoopt sneller in te kunnen spelen op trends.

Esprit is voorzichtig met uitspraken over de tweede helft van het boekjaar. Volgens het modebedrijf is het moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren met de omzet en winst, omdat het hele business model op de schop gaat. Wel laat het merk weten dat de tweede helft van het jaar meestal minder succesvol is dan de eerste helft. Ook blijft de economie uitdagend.

"Dankzij de inzet van het management team is het ons gelukt om 1 miljard Hongkong dollar (93,9 miljoen euro) te besparen in de eerste helft van het boekjaar. We zijn nu teruggekeerd naar winstgevendheid. Als we zo doorgaan zullen we van deze lagere basiskosten profiteren."