Fast Retailing bestrijdt omzetvertraging met expansie

donderdag 10 april 2014

Fast Retailing Co, de grootste Aziatische moderetailer, heeft de omzet- en winstverwachting van modeketen Uniqlo voor de tweede keer in een jaar tijd naar beneden bijgesteld. De Japanse kledinggigant, die ook eigenaar is van Theory en Helmut Lang, verwachtte eerder een jaarwinst van 156 miljard yen (1,1 miljard euro) te behalen, maar heeft het bedrag bijgesteld naar 145,5 miljard yen (1 miljard euro).

De omzetprognose van binnenlandse Uniqlo-winkels is verlaagd van 720 miljard yen (5,1 miljard euro) naar 715 miljard yen (5 miljard euro). In oktober zag het bedrijf zich al eerder genoodzaakt om te snijden in de omzet- en winstprognoses. Het bedrijf loopt inkomsten mis omdat consumenten weigeren de volle prijs te betalen en vast blijven houden aan afgeprijsde kledingstukken. Ook zijn de verkoopkosten hoger uitgevallen dan verwacht, omdat Unqiqlo extra heeft moeten uitgeven aan advertenties om part-time medewerkers te werven.

Uniqlo opent voor het einde van de zomer 107 nieuwe winkels in China

De tegenvallende verkoopcijfers komen bovenop een ander probleem waar de retailer mee kampt: de vergrijzing in Japan en bevolkingskrimp die het land doormaakt, waardoor de omzet vertraagt. Om minder afhankelijk te zijn van Japan, wil de keten zijn internationale uitbreiding versneld gaan uitvoeren. In China en andere buitenlandse markten groeit Uniqlo naar eigen zeggen in rap tempo.

In China mikt Unqilo een omzetplus van 30 procent te kunnen behalen aan het einde van het lopende boekjaar, dat op 31 augustus eindigt. Om dat cijfer te kunnen behalen, gaat de modeketen de komende maanden maar liefst 107 nieuwe winkels openen. De modeketen opende zijn eerste winkel in China in 2006 en heeft momenteel 267 vestigingen. Aan het einde van het boekjaar moeten dat er 374 zijn.

Ook Duitsland wordt gezien als een toekomstige topmarkt. Donderdag 10 april opent de keten zijn eerste Duitse winkel. In de Verenigde Staten wil Uniqlo nog sneller groeien en gaat de keten jaarlijks 20 à 30 nieuwe winkels openen. Dankzij de expansieplannen hoopt Uniqlo in 2020 het meest verkochte kledingmerk ter wereld te worden. Momenteel staat het merk op de vierde plaats in de ranglijst.