Flink bedrag gepompt in dochterbedrijf Zalando

donderdag 05 december 2013

Zalando's Aziatische zusje Zalora heeft 112 miljoen dollar (82,2 miljoen euro) opgehaald. Zalando-investeerder Rocket Internet wil met Zalora Azië veroveren. Ook Access industries van de Amerikaanse zakenman van van Oekraïense afkomst Lev Blavatnik en Scopia Capital Management uit New York hebben een investering in de webwinkel gedaan.

Rocket Internet heeft aan Reuters laten weten een markt te zien in Zuid-Oost Azië en Australië. Het is een gebied met 600 miljoen potentiële klanten. Het internetbedrijf denkt dat Zalora met de nieuwe investeringen een sterkere positie zal krijgen in de regio.

Zalora werd in 2012 opgericht door Rocket Internet, het bedrijf dat ook achter de Duitse webgigant Zalando zit. De webshop verkoopt nu zo'n vijfhonderd merken in Singapore, Indonesië, Maleisië, Thailand, Vietnam, Hong Kong, Brunei en de Filipijnen. Behalve internationale merken als Nike en Benetton, verkoopt het bedrijf ook bijna 1800 artikelen onder het kopje 'moslimmode'.

In elke markt waar Zalora actief is, wordt een magazijn gebouwd om de leveringen sneller te kunnen afhandelen. Zalora claimt 18 miljoen unieke bezoekers per maand te hebben. Het bedrijf publiceert geen verkoopcijfers.

Rocket Internet investeert in Zalando-zusje Zalora

In het Europese Zalando bouwt Rocket Internet het aantal aandelen gestaag af. Het bedrijf heeft momenteel 8,7 procent van de Zalando-aandelen. Kinnevik is de belangrijkste aandeelhouder van de webshop, met 30 procent. Kinnevik heeft ook aandelen in Rocket Internet.

Blavatnik, die eigenaar van Access Industries, en Rocket Internet werkten al eerder samen. De Amerikaanse zakenman leidde afgelopen zomer een investeringsronde van 130 miljoen dollar (95,4 miljoen euro) voor de Russische online fashion retailer Lamoda, ook een onderneming van Rocket Internet.

Foto klein: Rizalman for Zalora
Foto groot: Zalora outfit geïnspireerd op model Miranda Kerr