Forse omzetpotentie facebookshops

woensdag 02 november 2011

Mensen die via Facebook binnenkomen in een facebookshop zijn tot zo’n 30 procent meer geneigd iets te kopen dan klanten die via Facebook op een gewone webshop landen. Dat stelt Michel Willems van One Stop Webshop dat webshops en facebookshops bouwt en promoot. "Een Facebookshop is een extra verkoopkanaal voor retailers en merken die naar verhouding veel oplevert," zegt Willems.

Geen van de modebedrijven in de top van de Facebook Fashion Index die de populariteit van merken op het sociale netwerk meet, benut deze verkoopmogelijkheid. Ook bedrijven zoals Zara, H&M en Victoria's Secret niet, die wel al goed functionerende webshops hebben. Op de facebookpagina van American Eagle Outfitters (5,39 miljoen fans) worden cadeaubonnen aangeboden. Aéropostale (5,2 miljoen fans) heeft als enige een shopicoon op de facebookpagina, maar de facebookshop nog niet in gebruik genomen. Het duidt op een fors omzetpotentieel dat nog aangeboord moet worden.

Facebook shopping ofwel social shopping is een relatief nieuw fenomeen. Het Britse Asos was in januari een van de eerste moderetailers die ermee begon. Experts stellen dat steeds meer tijd wordt doorgebracht op netwerksites en dat het daarom voor bedrijven loont daar ook aanwezig te zijn. Maar een facebookshop gaat verder dan een reguliere facebookpagina of een advertentie op de site. Via een facebookshop kunnen bedrijven rechtstreeks contact onderhouden en van klanten 'fans' maken. Deze fans kun je als retailer bovendien een speciale behandeling geven door extra korting aan te bieden of cadeautjes.

Wat is het nut van fans, ofwel van mensen die de 'like' knop bij jouw webshop of een product hebben aangeklikt? Amerikaans onderzoek onder twintig grote Amerikaanse bedrijven wees uit dat wanneer een bezoeker fan wordt de kans dat deze fan een aankoop doet met 51 procent stijgt. Fans spenderen gemiddeld 117 procent meer dan niet-fans en zullen bovendien jouw merk of bedrijf sneller aanbevelen bij hun vrienden en bekenden, die vervolgens ook eerder aankopen doen.

Er zijn twee soorten facebookshops. Bij Asos bijvoorbeeld kunnen klanten aankopen doen zonder het sociale netwerk te verlaten. Doordat consumenten zich eerst moeten identificeren alvorens zij toegang krijgen tot de Asos-facebookshop kunnen hun facebookvrienden meekijken en meewinkelen. Anoniem shoppen is er dus niet bij. Bij de tweede versie is de facebookshop een etalagepagina of shopfront waar het assortiment bekeken kan worden. Pas bij het afrekenen wordt de koper naar de webshop van de aanbieder geleid voor de afhandeling.

"Je hebt verschillende klanten, producten en aankoopmomenten. Sommige mensen vinden het leuk dat hun facebookvrienden kunnen zien waar zij shoppen en wat zij kopen, anderen hebben dat liever niet," zegt Michel Willems. "Voor Nederlandse webshops is het een voordeel om klanten voor betaling naar de eigen shop te leiden, omdat daar 'Nederlandse' betaalmethoden zoals Ideal mogelijk zijn."

De Nederlandse webshop Dressesonly.nl heeft sinds vier maanden een facebookshop waarbij het afrekenen op de eigen site wordt afgehandeld. "Wij zien de shop op Facebook als een gimmick, het is een experiment," laat Miriam Swaans van Dressesonly.nl weten. "Wij zijn heel actief op social media en proberen continu voorop te lopen." Na de eerste vier maanden concludeert Swaans dat Dressesonly.nl vooral meer verkoopt bij speciale acties of aanbiedingen. "Bij goede acties halen we er tientallen orders uit. Op normale dagen gebruiken mensen het om te surfen en gaan ze voor aankopen naar onze reguliere webshop."

Willems van One Stop Webshop vroeg kopers op Facebook naar hun beweegredenen en zegt: "Consumenten vinden het 'lekker makkelijk'. Ze zijn toch al op de netwerksite en een facebookshop leidt dan al snel tot een impulsaankoop." Nog een opvallende conclusie volgens Willems is dat de shops door respondenten als vertrouwd worden ervaren. "Het wordt gezien als winkelen in een vertrouwde omgeving."

Beeld: facebookshop Asos