Gap verovert Chinese markt

donderdag 17 april 2014

Gap Inc. wil haar omzet in China binnen drie jaar verdrievoudigen tot meer dan 1 miljard dollar (722 miljoen euro). India zou het volgende doel kunnen zijn. Dat heeft Jeff Kirwan, Gap Inc. president voor Groot-China, woensdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie in San Francisco. Nieuwe winkels, de snelgroeiende populariteit van outletstores, en de grote groep, kooplustige online shoppers moeten het bedrijf helpen deze ambitieuze doelstellingen te bereiken.

Gap wil omzet in China verdrievoudigen tot 722 miljoen euro

In 2013 opende Gap Inc. 34 winkels op het Chinese vasteland, wat het totaal op 81 winkels in 's werelds drukbevolkste land bracht. Goed voor een omzet van om en nabij de 300 miljoen dollar (217 miljoen euro). Inmiddels is het aantal winkels gestegen tot 83, waarvan 15 outletstores, en komen daar in de loop van dit jaar nog eens 30 nieuwe filialen bij. Het bedrijf opende dit jaar bovendien de eerste Chinese flagship store van dochterlabel Old Navy: een winkel van 22.000 square foot, verdeeld over drie verdiepingen, in Shanghai. Net als bij de opening van de eerste Gap-winkel in 2010, werd gelijktijdig met de Old Navy winkel een webshop voor de Chinese consument geopend via onlineplatform Alibaba.

Op dit moment zijn alle Chinese Gap en Old Navy winkels eigendom van Gap Inc. zelf, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Old Navy franchisewinkel die onlangs in de Filipijnen werd geopend. “Het is de bedoeling dat alle winkels hier onder eigen beheer blijven,” aldus Kirwan. “We zien bij concurrenten dat zij de controle over hun label enigszins hebben verloren in gebieden met veel franchisewinkels.”

Gap's naamsbekendheid binnen China is in de afgelopen vier jaar verdubbeld tot 70 procent. Onder jonge moeders is de naamsbekendheid zelfs meer dan 80 procent, dankzij Gap's baby- en kinderkleding. De Chinese middenklasse is nog in opkomst, dus het bedrijf houdt er rekening mee dat het prijsniveau te hoog ligt voor de doelgroep. Bij een rondvraag onder bezoekers in de nieuwe Old Navy's winkel in Shanghai bleek echter dat slechts een klein deel van hen de kleding te duur vond.

Gap Inc. breidt omni-channel verder uit

Gap Inc. kondigde woensdag ook de plannen voor buiten Groot-China aan. Het bedrijf gaat de omni-channel verkoop verder ontwikkelen en de mogelijkheid tot online bestellen in de winkel testen. Voor het einde van het tweede kwartaal moet het bovendien mogelijk zijn om online bestelling in meer dan duizend Gap en Banana Republic winkels op te halen. Op financieel gebied streeft de modegigant naar een goede balans tussen groeien in de bovenste en onderste bedrijfslagen en zal het overtollig kasgeld teruggeven aan aandeelhouders. Ook zal de outlettak niet alleen in China, maar ook wereldwijd, verder worden uitgebreid. Op dit moment kijkt het bedrijf naar de mogelijkheid om de Indiase markt te betreden.

Gap Inc. is het moederbedrijf van Gap, Banana Republic, Old Navy, Piperlime, Athleta en Intermix. De labels worden verkocht in 90 landen via zo'n 3.100 eigen winkels, meer dan 350 franchisewinkels en verschillende webshops. In het boekjaar 2013 bereikte het bedrijf een netto omzet van 16,1 miljard dollar (11,6 miljard euro).