Geen hoogmodische poeha bij ‘dorpsketen’ Tuunte

maandag 07 oktober 2013

‘Maximaal drie stuks’ stond op het bordje in de paskamer. Louis van Andel, algemeen directeur bij de Oost-Nederlandse modeketen Tuunte, vond dat maar niets. Nu mogen klanten zoveel passen als ze willen. En ook hun fiets tegen de etalage parkeren is geen probleem meer. “Als je thuis bezoek ontvangt wil je toch ook dat ze hun fiets bij de deur neerzetten en de wc durven gebruiken.”

Hij gooide het roer flink om bij het Winterswijkse bedrijf, toen hij een jaar geleden – na een lange periode voor mannenmodemerk State of Art te hebben gewerkt – aan de slag ging bij Tuunte. Al ziet Louis van Andel de veranderingen zelf niet als een rigoureuze koerswijziging. “Tuunte was gericht op de massa, de identiteit ontbrak. Nu is het duidelijk dat we ons richten op de drukke, moderne moeder, die de kleding voor het hele gezin samenstelt. We verkopen geen hoogmodische poeha, maar draagbare no-nonsense kleding. Als je Tuunte draagt zie je er altijd goed verzorgd uit, of je nu gaat feesten, of je kinderen uit school haalt.”

Onder het bewind van Van Andel wil Tuunte zich meer profileren als ‘de bindende factor in de regio’. “Tuunte is vaak de enige kledingwinkel in het dorp,” zegt de algemeen directeur. “We zijn erg actief in de dorpen door lokale activiteiten te steunen of te organiseren. En we zijn lid van ondernemersverenigingen. Maar de binding met de bewoners gaat vanzelf, doordat de medewerkers om de hoek wonen. Laatst liep ik met een verkoopster over de markt in Haaksbergen. Zij herkende de mevrouw van de groentekraam uit de Tuunte-winkel. ‘Je moet straks even langskomen, want ik heb zo’n mooie blouse voor je,’ zei ze toen heel oprecht.”

Oost-Nederlandse keten Tuunte vaart nieuwe koers

Het interieur van de veertig filialen werd ook aangepakt. Volgens Van Andel was de uitstraling te mannelijk. Al moet de winkel wel overzichtelijk zijn. Het logo veranderde van blauw-oranje in zwart-wit. Tuunte fotografeert nu zelf de campagnebeelden, verkoopsters en klanten staan model.

De transformatie van Tuunte was volgens Van Andel hard nodig, want de keten voelt de economische tegenslag. “De markt in het oosten is vergelijkbaar met die in de rest van Nederland. Al is bijvoorbeeld het faillissement van Oad, met het hoofdkantoor in Holten, wel voelbaar. Zo’n 1700 medewerkers verloren hun baan in de regio.” Met overzichtelijke winkels, een toegankelijke collectie voor mannen, vrouwen en kinderen en betrokken medewerkers, hoopt Tuunte de formule te hebben gevonden om de omzet weer te laten stijgen. Van Andel: “We hebben ook een webshop en voordelige prijzen, maar daar kun je je als bedrijf niet mee onderscheiden, wel met toewijding en interesse in de klant.”

Yasmine Esser