Gemenge reacties op overstap Suzy Menkes naar Vogue

dinsdag 04 maart 2014

Er is gemengd gereageerd op het vertrek van Suzy Menkes bij The International New York Times en haar overstap naar Condé Naste als International Vogue Editor voor de websites van alle negentien niet-Amerikaanse zustersites van Vogue, waaronder de Britse, Franse, Spaanse, Italiaanse, Chinese, Duitse, Russische en de Nederlandse Vogue.

De 70-jarige Britse is de meest invloedrijke modejournalist ter wereld, die gerespecteerd wordt door ontwerpers en medejournalisten. Menkes doet al ruim vijfentwintig jaar verslag van de modeweken in London, Parijs, New York en Milaan. Haar stukken zijn verplichte kost voor collega’s, ontwerpers en modestudenten en haar oordeel over collecties is een belangrijke graadmeter voor inkopers.

Terwijl Vogue de overstap openlijk viert – Karin Swerink, hoofdredactrice van de Nederlandse editie, plaatste al een foto op Twitter tijdens een welkomstdiner met haar nieuwe collega – uitten modecollega’s openlijk hun zorgen over de consequenties van de overstap.

Want in hoeverre kan Menkes kritisch blijven, als ze straks voor een glossy schrijft die afhankelijk is van advertenties van luxe modemerken en die het verder niet zo nauw neemt met journalistieke onafhankelijkheid, vraagt Bregje Lampe zich vandaag terecht af in de Volkskrant. De The International New York Times verliest volgens Fashionista zijn ruggengraat met het vertrek van de modejournaliste.

Milou van Rossum, journalist van NRC Handelsblad, vindt het ‘kaal worden bij de top’. Ze doelt op het eerder aangekondigde vertrek van twee andere prominente modejournalisten van de The International New York Times, Eric Wilson en Cathy Horyn. Wilson is overgestapt naar InStyle, Horyn verliet de krant vanwege privéredenen. De krant heeft daarmee in drie maanden tijd zijn belangrijkste modeverslaggevers verloren.

De Vogue websites trekken 42,9 miljoen unieke bezoekers per maand

Voor Menkes betekent de overstap geen einde van de kritische modejournalistiek. In een verklaring laat ze weten ‘ontzettend blij’ te zijn met haar nieuwe functie bij Condé Nast, een uitgeverij ‘die zich echt inzet voor journalistieke excellentie’. Voor de modecriticus is de overstap een kans om voor een ‘nog breder, wereldwijd publiek’ te gaan schrijven.

Condé Nast heeft 19 internationale Vogue-websites die gezamenlijk 49,2 miljoen unieke bezoekers hebben en een gezamenlijk aantal pageviews van 489 miljoen per maand. “Ik voel dat dit het perfecte moment is om een nieuwe uitdaging in het digitale tijdperk te omarmen,” aldus Menkes.

Het vertrek van Menkes komt vier maanden nadat de krant een rebranding heeft ondergaan en de naam wijzigde naar The International New York Times in een poging om een internationaal herkenbaar merk te worden. De geruchten gaan dat Menkes vertrekt omdat ze het niet eens was met de veranderingen.

Voor de krant mag haar vertrek dan een groot verlies zijn, voor Vogue is Menkes een aanwinst. Volgens CEO Jonathan Newhouse zal haar bijdrage 'nog meer kwaliteit en autoriteit voor het merk Vogue opleveren'.

Menkes gaat ook een lucratieve luxeconferentie organiseren

Naast schrijven gaat Menkes ook een luxeconferentie organiseren voor Condé Nast, net zoals ze eerder voor The International New York Times deed. Conferenties zijn big business voor mediamerken volgens Fashionista. ‘Het is een van de enige takken van de sector die nog groeit. En Menkes heeft veel ervaring in de arena: ze was de drijvende kracht achter de International New York Times Luxury Conferention,’ schrijft Lauren Sherman.

The International New York Times geeft aan dat mode een belangrijk onderdeel van de krant blijft. “We maken binnenkort een nieuw team bekend dat ons mode-erfenis mee zal nemen naar het nieuwe tijdperk.”