Geox zet in op technologie

maandag 14 juni 2010

De nieuwste uitvinding van het Italiaanse schoenenconcern Geox is genaamd Amphibiox. De schoenen van deze serie zijn niet alleen uitgerust met de bekende ademende zool, maar de hele schoen is met behulp van een nieuwe techniek waterproof gemaakt. En ademend.

“Het succes van ons bedrijf is gestoeld op technologische ontwikkeling, en wij geloven erin dat technologie ook in de toekomst zal zorgen voor succes,” motiveerde Geox-oprichter Mario Moretti Polegato de uitvinding tijdens een speciaal voor de lancering van Amphibiox belegde persconferentie in Montebelluna, waar het hoofdkwartier van Geox gevestigd is. “Met onze producten willen wij een antwoord geven op échte problemen,” legt Moretti Polegato uit. “Iedereen investeerde in ‘wellness’ maar daarbij vergeten ze de praktijk. Voeten zweten en stinken vaak. Dat is niet wat mensen leuk vinden om te horen, maar het is wél de waarheid. Voor problemen zoals deze zoeken wij een oplossing.”

De telg uit een rijke wijnfamilie richtte het bedrijf vijftien jaar geleden op rond zijn zelfbedachte membraan; een vlies met gaatjes die zó klein zijn dat water van buitenaf er niet door naar binnen kan, maar dat waterdampmoleculen er van binnenaf wel in slagen om naar buiten te gaan. Aanvankelijk had Moretti Polegato gepoogd zijn uitvinding aan de man te brengen bij bestaande schoenenfabrikanten, maar toen die er niets in zagen, besloot hij zelf schoenen te gaan produceren met de toepassing erin. Dat werd een succes: Inmiddels behoort Geox tot een van de grootste schoenenfabrikanten ter wereld; het bedrijf heeft wereldwijd zo’n 11.000 verkooppunten en 1015 eigen winkels. In 2004 ging het bedrijf naar de beurs. De familie Moretti Polegato behield 70 procent van de aandelen. Geox bezorgde voorts Mario Moretti Polegato in 2003 het predicaat van ‘beste Italiaanse ondernemer wereldwijd’ een titel die hem werd toegekend door Ernst & Young. In maart van dit jaar werd hij uitgeroepen tot Innovator of the Year bij de uitreiking van de CNBC European Business Leaders Awards.

Succes betekent niet dat het bedrijf ongemoeid blijft bij globale fenomenen als een economische crisis. In 2008 groeide de omzet van het bedrijf weliswaar nog met 16 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, maar over 2009 kwam de omzet 3 procent lager uit; op 865 miljoen euro. “Het zijn moeilijke tijden, maar we waren erop voorbereid,” vertelt CEO Diego Bolzanello. “En we hebben er vertrouwen in dat het in de toekomst weer beter zal gaan.”

Tijdens de economische crisis bleef het bedrijf dan ook trouw twee procent van de omzet investeren in research & development met als resultaat niet alleen de Amphibiox, maar ook nog vijftig tot zestig andere gepatenteerde uitvindingen. Het ontwikkelen van een nieuw product neemt bij Geox gemiddeld van zes maanden tot twee jaar in beslag. “We zijn van plan om vanaf nu elk jaar met iets nieuws te komen,” zegt Moretti Polegato. “Net zoals Apple doet.”

De aftrap van deze nieuwe strategie werd gegeven met de Amphibiox; een schoen die van onder tot boven waterdicht en ademend is.“Een uniek concept,” beweert Alessandri Sacilotto, de baas van Geox’ R&D-afdeling. Hij kreeg de taak journalisten rond te leiden door het bedrijf tijdens de presentatie van het nieuwe model. Hij neemt ze mee naar de ‘martelkamer’ -waar modellen van Geox’ nieuwste uitvindingen worden getest in machines die ze onophoudelijk buigen, uit elkaar trekken of in het water onderdompelen. Daar doopt Socilotto een demonstratiemodel van de Amphibiox in een aquarium en pompt de schoen dan vol met lucht dat er vervolgens in een leger van kleine belletjes weer uit ontsnapt. “De lucht kan er wel uit, maar het water kan er niet in,” verduidelijkt hij. Daarna laat hij journalisten met hun vingers door de voering van schoen glijden. Ze vinden geen druppel. “Het grote verschil met de bestaande waterdichte schoenen is dat het membraan direct tegen de schoen bevestigd is, zodat ook de voering van de schoen droog blijft,” legt hij uit.

De eerste modellen van de Geox Amphibiox worden gepresenteerd op de GDS in september. Om te beginnen zijn er drie modellen die zich laten onderverdelen in de categoriën casual, comfort en klassiek. De prijs komt gemiddeld uit rond de 110 euro, dat is een fractie hoger dan de reguliere modellen van Geox.

Foto 1: Mario Moretti Polegato
Foto 2: Ademende zool in het laboratorium